POLSKIE MOSTY TECHNOLOGICZNE

POLSKIE MOSTY TECHNOLOGICZNE

O projekcie

Polskie Mosty Technologiczne to projekt realizowany przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 i kontynuacja inicjatywy realizowanej pod tą samą nazwą przez PAIH w latach 2018-2023.

Podczas wcześniejszej edycji projektu przeprowadzono 14 naborów, w wyniku których 452 przedsiębiorców otrzymało dofinansowanie w formie grantów o łącznej wartości 80 mln zł.

PMT_Twoja droga do eksportu

Cel projektu

Celem projektu Polskie Mosty Technologiczne jest wsparcie eksportu innowacyjnych produktów, usług lub technologii polskich MŚP na wybrane rynki pozaunijne z wykorzystaniem różnych modeli e-commerce.

Grupa docelowa

Mikro, małe lub średnie przedsiębiorstwa (MŚP) zarejestrowane i prowadzące działalność na terenie Rzeczypospolitej Polskiej przez co najmniej 2 lata obrachunkowe (na dzień złożenia wniosku), które:

  • działają w ramach wybranych (lista poniżej) sektorów gospodarki,
  • posiadają innowacyjny produkt, usługę lub technologię,
  • wpisują się w KIS (Krajowe Inteligentne Specjalizacje),
  • dysponują udokumentowanym doświadczeniem w zakresie eksportu (rozumianego jako sprzedaż swoich produktów/usług poza granicę RP na poziomie minimum 3%),
  • nie znajdują się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r.,
  • posiadają aktywną stronę internetową.

Finansowanie

Liczba dostępnych grantów:

dla małych i średnich przedsiębiorstw

Maksymalna kwota dofinansowania:

000 PLN
(udzielana w ramach pomocy de minimis i na zasadzie refundacji poniesionych kosztów)

Wkład własny przedsiębiorcy:

%
kosztów kwalifikowanych poniesionych podczas etapu zagranicznego projektu

Całkowity budżet projektu

Nabory (2025-2027)

  • Łącznie 10 naborów zaplanowanych na lata 2025–2027
  • Do 4 naborów rocznie
  • Każdy nabór obejmuje 4 rynki zagraniczne wybrane do projektu
  • W jednym naborze przedsiębiorstwo może złożyć wniosek wyłącznie na jeden wybrany rynek (z 4 rynków przypisanych do każdego z naborów)

Twoja ścieżka w projekcie PMT

Nabór

- Złożenie wniosku w ramach ogłoszonego naboru online (link do systemu: sop.paih.gov.pl) - 30 dni na złożenie wniosku

- Ocena formalna i merytoryczna wniosku (na podstawie kryteriów będących załącznikiem do dokumentacji danego naboru)

- Podpisanie umowy o powierzenie grantu

Etap krajowy

- Udział w warsztatach poświęconych danemu rynkowi zagranicznemu oraz bieżące wsparcie operacyjne i merytoryczne ze strony Zagranicznych Biur Handlowych (ZBH)

- Indywidualne konsultacje z ekspertami - do 40 godzin

- Opracowanie kompleksowej strategii ekspansji zagranicznej

Etap zagraniczny

- Wdrożenie wypracowanej strategii ekspansji na dany rynek zagraniczny

- Wsparcie operacyjne i merytoryczne Zagranicznego Biura Handlowego (ZBH)

- Udział w międzynarodowych targach i misjach gospodarczych w kraju docelowym

- Zawarcie deklarowanej liczby zagranicznych kontraktów handlowych (średnio 2 kontrakty na umowę)

- Osiągnięcie zakładanej wartości przychodów z eksportu (średnio 30 tys. PLN na kontrakt)

- Możliwość wydatkowania zaplanowanego w projekcie budżetu do 150 000 PLN zgodnie z katalogiem kosztów kwalifikowanych w projekcie (udział w zagranicznych wyjazdach, misjach i targach, doradztwo w zakresie certyfikacji produktów, doradztwo prawno-techniczne, doradztwo w zakresie wzornictwa, wsparcie działań informacyjno-promocyjnych).

Rynki i branże w projekcie

Polskie Mosty Technologiczne to projekt realizowany przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 i kontynuacja inicjatywy realizowanej pod tą samą nazwą przez PAIH w latach 2018-2023.

Podczas wcześniejszej edycji projektu przeprowadzono 14 naborów, w wyniku których 452 przedsiębiorców otrzymało dofinansowanie w formie grantów o łącznej wartości 80 mln zł.

PMT_Twoja droga do eksportu

Cel projektu

Celem projektu Polskie Mosty Technologiczne jest wsparcie eksportu innowacyjnych produktów, usług lub technologii polskich MŚP na wybrane rynki pozaunijne z wykorzystaniem różnych modeli e-commerce.

Grupa docelowa

Mikro, małe lub średnie przedsiębiorstwa (MŚP) zarejestrowane i prowadzące działalność na terenie Rzeczypospolitej Polskiej przez co najmniej 2 lata obrachunkowe (na dzień złożenia wniosku), które:

  • działają w ramach wybranych (lista poniżej) sektorów gospodarki,
  • posiadają innowacyjny produkt, usługę lub technologię,
  • wpisują się w KIS (Krajowe Inteligentne Specjalizacje),
  • dysponują udokumentowanym doświadczeniem w zakresie eksportu (rozumianego jako sprzedaż swoich produktów/usług poza granicę RP na poziomie minimum 3%),
  • nie znajdują się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r.,
  • posiadają aktywną stronę internetową.

Finansowanie

Liczba dostępnych grantów:

dla małych i średnich przedsiębiorstw

Maksymalna kwota dofinansowania:

000 PLN
(udzielana w ramach pomocy de minimis i na zasadzie refundacji poniesionych kosztów)

Wkład własny przedsiębiorcy:

%
kosztów kwalifikowanych poniesionych podczas etapu zagranicznego projektu

Całkowity budżet projektu:

Nabory (2025-2027)

  • Łącznie 10 naborów zaplanowanych na lata 2025–2027
  • Do 4 naborów rocznie
  • Każdy nabór obejmuje 4 rynki zagraniczne wybrane do projektu
  • W jednym naborze przedsiębiorstwo może złożyć wniosek wyłącznie na jeden wybrany rynek (z 4 rynków przypisanych do każdego z naborów)

Twoja ścieżka w projekcie PMT

Nabór
  • Złożenie wniosku w ramach ogłoszonego naboru online (link do systemu: sop.paih.gov.pl) – 30 dni na złożenie wniosku
  • Ocena formalna i merytoryczna wniosku (na podstawie kryteriów będących załącznikiem do dokumentacji danego naboru)
  • Podpisanie umowy o powierzenie grantu
Etap krajowy
  • Udział w warsztatach poświęconych danemu rynkowi zagranicznemu oraz bieżące wsparcie operacyjne i merytoryczne ze strony Zagranicznych Biur Handlowych (ZBH)
  • Indywidualne konsultacje z ekspertami - do 40 godzin
  • Opracowanie kompleksowej strategii ekspansji zagranicznej
Etap zagraniczny
  • Wdrożenie wypracowanej strategii ekspansji na dany rynek zagraniczny
  • Wsparcie operacyjne i merytoryczne Zagranicznego Biura Handlowego (ZBH)
  • Udział w międzynarodowych targach i misjach gospodarczych w kraju docelowym
  • Zawarcie deklarowanej liczby zagranicznych kontraktów handlowych (średnio 2 kontrakty na umowę)
  • Osiągnięcie zakładanej wartości przychodów z eksportu (średnio 30 tys. PLN na kontrakt)
  • Możliwość wydatkowania zaplanowanego w projekcie budżetu do 150 000 PLN zgodnie z katalogiem kosztów kwalifikowanych w projekcie (udział w zagranicznych wyjazdach, misjach i targach, doradztwo w zakresie certyfikacji produktów, doradztwo prawno-techniczne, doradztwo w zakresie wzornictwa, wsparcie działań informacyjno-promocyjnych).

Rynki i branże w projekcie

Wybierz termin naboru i sprawdź jakie kraje oraz branże mogą wziąć udział w projekcie:

IV kwartał 2025 r.
(Nabór 1)
Chiny
Japonia
RPA
Wietnam
IV kwartał 2025 r.
(Nabór 1)
IV kwartał 2025 r.
(Nabór 1)
Chiny
Japonia
RPA
Wietnam

Branże:

  • budowa i wykańczania budowli
  • elektronika profesjonalna, mikroelektronika i fotonika
  • IT/ICT
  • kosmetyczna
  • kosmiczna i lotnicza
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych
  • maszyn i urządzeń
  • meblarska
  • medyczna i farmaceutyczna
  • spożywcza
  • zielonych technologii

Branże:

  • kosmiczna i lotnicza
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych
  • spożywcza
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
  • zielonych technologii

Branże:

  • budowa i wykańczania budowli
  • elektronika profesjonalna, mikroelektronika i fotonika
  • IT/ICT
  • kosmetyczna
  • kosmiczna i lotnicza
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych
  • maszyn i urządzeń
  • meblarska
  • medyczna i farmaceutyczna
  • spożywcza
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
  • zielonych technologii

Branże:

  • IT/ICT
  • maszyn i urządzeń
  • medyczna i farmaceutyczna
  • spożywcza
  • zielonych technologii

Branże:

  • IT/ICT
  • kosmetyczna
  • kosmiczna i lotnicza
  • medyczna i farmaceutyczna
  • spożywcza
IV kwartał 2025 r.
(Nabór 2)
Brazylia
Kanada
USA
Wielka Brytania
IV kwartał 2025 r.
(Nabór 2)
IV kwartał 2025 r.
(Nabór 2)
Brazylia
Kanada
USA
Wielka Brytania

Branże:

  • elektronika profesjonalna, mikroelektronika, fotonika
  • IT/ICT
  • kosmiczna i lotnicza
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych
  • maszyn i urządzeń
  • medyczna i farmaceutyczna
  • motoryzacyjna
  • pojazdów szynowych
  • spożywcza
  • zielonych technologii

Branże:

  • budowa i wykańczanie budowli
  • meblarska
  • motoryzacyjna
  • kosmiczna i lotnicza
  • spożywcza
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
  • zielonych technologii

Branże:

  • budowa i wykańczanie budowli
  • elektronika profesjonalna, mikroelektronika, fotonika
  • IT/ICT
  • kosmetyczna
  • kosmiczna i lotnicza
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych
  • maszyn i urządzeń
  • meblarska
  • medyczna i farmaceutyczna
  • motoryzacyjna
  • pojazdów szynowych
  • spożywcza
  • statków specjalistycznych, jachtów, łodzi
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
  • zielonych technologii

Branże:

  • budowa i wykańczanie budowli
  • IT/ICT
  • kosmetyczna
  • kosmiczna i lotnicza
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych
  • meblarska
  • statków specjalistycznych, jachtów, łodzi
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
  • zielonych technologii

Branże:

  • budowa i wykańczanie budowli
  • IT/ICT
  • kosmetyczna
  • kosmiczna i lotnicza
  • meblarska
  • spożywcza
IV kwartał 2025 r.
(Nabór 3)
Egipt
Maroko
Turcja
ZEA
IV kwartał 2025 r.
(Nabór 3)
IV kwartał 2025 r.
(Nabór 3)
Egipt
Maroko
Turcja
ZEA

Branże:

  • budowa i wykańczanie budowli
  • maszyn i urządzeń
  • motoryzacyjna
  • spożywcza
  • zielonych technologii

Branże:

  • kosmetyczna
  • maszyn i urządzeń
  • meblarska
  • motoryzacyjna
  • pojazdów szynowych
  • spożywcza
  • zielonych technologii

Branże:

  • budowa i wykańczanie budowli
  • IT/ICT
  • kosmetyczna
  • kosmiczna i lotnicza
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych
  • maszyn i urządzeń
  • meblarska
  • medyczna i farmaceutyczna
  • motoryzacyjna
  • pojazdów szynowych
  • spożywcza
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
  • zielonych technologii

Branże:

  • budowa i wykańczanie budowli
  • kosmetyczna
  • kosmiczna i lotnicza
  • maszyn i urządzeń
  • spożywcza
  • zielonych technologii

Branże:

  • IT/ICT
  • kosmetyczna
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych
  • maszyn i urządzeń
  • meblarska
  • medyczna i farmaceutyczna
  • motoryzacyjna
  • spożywcza
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
  • zielonych technologii

Wybierz termin naboru i sprawdź jakie kraje oraz branże mogą wziąć udział w projekcie:

IV kwartał 2025 r. (Nabór 1)
Chiny
Japonia
RPA
Wietnam
IV kwartał 2025 r. (Nabór 1)
IV kwartał 2025 r. (Nabór 1)
Chiny
Japonia
RPA
Wietnam

Branże:

  • budowa i wykańczania budowli
  • elektronika profesjonalna, mikroelektronika i fotonika
  • IT/ICT
  • kosmetyczna
  • kosmiczna i lotnicza
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych
  • maszyn i urządzeń
  • meblarska
  • medyczna i farmaceutyczna
  • spożywcza
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
  • zielonych technologii

Branże:

  • budowa i wykańczania budowli
  • elektronika profesjonalna, mikroelektronika i fotonika
  • IT/ICT
  • kosmetyczna
  • kosmiczna i lotnicza
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych
  • maszyn i urządzeń
  • meblarska
  • medyczna i farmaceutyczna
  • spożywcza
  • zielonych technologii

Branże:

  • kosmiczna i lotnicza
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych
  • spożywcza
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
  • zielonych technologii

Branże:

  • IT/ICT
  • maszyn i urządzeń
  • medyczna i farmaceutyczna
  • spożywcza
  • zielonych technologii

Branże:

  • IT/ICT
  • kosmetyczna
  • kosmiczna i lotnicza
  • medyczna i farmaceutyczna
  • spożywcza
IV kwartał 2025 r. (Nabór 2)
Brazylia
Kanada
USA
Wielka Brytania
IV kwartał 2025 r. (Nabór 2)
IV kwartał 2025 r. (Nabór 2)
Brazylia
Kanada
USA
Wielka Brytania

Branże:

  • budowa i wykańczanie budowli
  • elektronika profesjonalna, mikroelektronika, fotonika
  • IT/ICT
  • kosmetyczna
  • kosmiczna i lotnicza
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych
  • maszyn i urządzeń
  • meblarska
  • medyczna i farmaceutyczna
  • motoryzacyjna
  • pojazdów szynowych
  • spożywcza
  • statków specjalistycznych, jachtów, łodzi
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
  • zielonych technologii

Branże:

  • elektronika profesjonalna, mikroelektronika, fotonika
  • IT/ICT
  • kosmiczna i lotnicza
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych
  • maszyn i urządzeń
  • medyczna i farmaceutyczna
  • motoryzacyjna
  • pojazdów szynowych
  • spożywcza
  • zielonych technologii

Branże:

  • budowa i wykańczanie budowli
  • meblarska
  • motoryzacyjna
  • kosmiczna i lotnicza
  • spożywcza
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
  • zielonych technologii

Branże:

  • budowa i wykańczanie budowli
  • IT/ICT
  • kosmetyczna
  • kosmiczna i lotnicza
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych
  • meblarska
  • statków specjalistycznych, jachtów, łodzi
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
  • zielonych technologii

Branże:

  • budowa i wykańczanie budowli
  • IT/ICT
  • kosmetyczna
  • kosmiczna i lotnicza
  • meblarska
  • spożywcza
IV kwartał 2025 r. (Nabór 3)
Egipt
Maroko
Turcja
ZEA
IV kwartał 2025 r. (Nabór 3)
IV kwartał 2025 r. (Nabór 3)
Egipt
Maroko
Turcja
ZEA

Branże:

  • budowa i wykańczanie budowli
  • IT/ICT
  • kosmetyczna
  • kosmiczna i lotnicza
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych
  • maszyn i urządzeń
  • meblarska
  • medyczna i farmaceutyczna
  • motoryzacyjna
  • pojazdów szynowych
  • spożywcza
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
  • zielonych technologii

Branże:

  • budowa i wykańczanie budowli
  • maszyn i urządzeń
  • motoryzacyjna
  • spożywcza
  • zielonych technologii

Branże:

  • kosmetyczna
  • maszyn i urządzeń
  • meblarska
  • motoryzacyjna
  • pojazdów szynowych
  • spożywcza
  • zielonych technologii

Branże:

  • budowa i wykańczanie budowli
  • kosmetyczna
  • kosmiczna i lotnicza
  • maszyn i urządzeń
  • spożywcza
  • zielonych technologii

Branże:

  • IT/ICT
  • kosmetyczna
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych
  • maszyn i urządzeń
  • meblarska
  • medyczna i farmaceutyczna
  • motoryzacyjna
  • spożywcza
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
  • zielonych technologii

Wszystkie branże i rynki dostępne w projekcie:

Częste pytania

1. Jaki jest cel Projektu Polskie Mosty Technologiczne?

Celem projektu jest wsparcie promocji oraz umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw, posiadających innowacyjny produkt, usługę bądź technologię na wyselekcjonowanych rynkach pozaunijnych, z wykorzystaniem różnych modeli e-commerce. Jego efektem będzie wzrost udziału eksportu polskich przedsiębiorców, poprzez nawiązywanie nowych kontaktów, podpisywanie umów z kontrahentami zagranicznymi oraz sprzedaż bezpośrednią produktów, usług czy technologii na wybranym rynku docelowym.

2. Co nowego w projekcie Polskie Mosty Technologiczne?

Projekt Polskie Mosty Technologiczne realizowany jest w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 i stanowi kontynuację projektu realizowanego pod tą samą nazwą przez PAIH w latach 2018-2023.

Najważniejsze zmiany w założeniach projektu PMT:

  • dofinansowanie przekazywane jedynie w formie refundacji wydatków poniesionych przez Grantobiorcę;
  • wymagany wkład własny przedsiębiorców stanowiący blisko 23% wydatków poniesionych w ramach etapu zagranicznego;
  • wyłonienie 12 rynków oraz 14 perspektywicznych branż;
  • nabory powtarzane cyklicznie, harmonogram naborów udostępniony dla Wnioskodawców z wyprzedzeniem;
  • ograniczenie do złożenia przez Wnioskodawcę jednego wniosku w danym naborze;
  • wykluczenie z możliwości otrzymania grantu Wnioskodawców, którzy nie zakończyli (nie rozliczyli) innych projektów realizowanych w ramach PMT;
  • warunek prowadzenia przez Wnioskodawcę zarejestrowanej działalności gospodarczej co najmniej 2 lata obrachunkowe przed złożeniem wniosku;
  • warunek posiadania przez Wnioskodawcę potwierdzonego doświadczenia w eksporcie, w tym wykazanie przychodów z eksportu;
  • skrócony proces oceny wniosku (tj. 1-etapowa ocena merytoryczna);
  • rezygnacja z panelu obrony strategii;
  • obowiązek składania wniosków o płatność przez Grantobiorców raz na 3 miesiące.
3. Kto może ubiegać się o wsparcie w ramach Projektu?

Projekt skierowany jest do firm z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw o wysokim potencjale technologicznym oraz innowacyjnym, którzy są zainteresowani pozyskiwaniem nowych możliwość rozwoju na rynkach zagranicznych spoza Unii Europejskiej.

Do udziału w Projekcie zapraszamy Przedsiębiorców, którzy:

  • prowadzą działalność na terenie Polski minimum przez 2 lata obrachunkowe przed złożeniem wniosku;
  • posiadają innowacyjny produkt, usługę lub technologię;
  • prowadzą działalność w ramach wybranej dla projektu branży i chcą realizować projekt na wybranym dla projektu rynku;
  • wpisują się w Krajowe Inteligentne Specjalizacje;
  • posiadają udokumentowane doświadczenie w eksporcie (m.in. przychody z eksportu);
  • posiadają zasoby do realizacji projektu (kadrowe, finansowe itd.);
  • posiadają działającą stronę internetową.
4. Kiedy wsparcie w ramach Projektu będzie dostępne?

Realizacja Projektu zaplanowana została na lata 2024-2029, w trakcie których uruchomionych zostanie ok. 10 naborów. Planujemy organizację maksymalnie czterech naborów każdego roku - każdy nabór maksymalnie na cztery rynki i wybrane dla każdego rynku branże.

Pierwszy nabór planujemy uruchomić w IV kwartale 2025 roku.

Nabory powtarzane będą cyklicznie, co roku na te same rynki, a harmonogramy naborów ogłaszane będą z wyprzedzeniem, tak aby przedsiębiorcy mogli przygotować się do wzięcia w nich udziału oraz równolegle realizować działania w firmie.

W trakcie realizacji projektu będziemy dokonywać weryfikacji efektywności programu pod względem zawężenia lub rozszerzenia projektu o inne rynki i/lub branże.

5. Co należy zrobić, aby sięgnąć po środki w ramach Projektu?

Aby otrzymać dofinansowanie w ramach projektu należy:

  • zapoznać się z zasadami konkursu;
  • spełnić kryteria wymagane w danym naborze, m.in.:
    • posiadać status MŚP;
    • prowadzić zarejestrowaną działalność gospodarczą na terenie RP pełne 2 lata obrachunkowe przed złożeniem wniosku;
    • prowadzić działalność w ramach wybranej, względem konkretnego rynku, branży;
    • wpisywać się w określony katalog Krajowych Inteligentnych Specjalizacji;
    • posiadać potwierdzone doświadczenie w eksporcie (m.in. wykazać się przychodami z eksportu);
    • wykazać zasoby osobowe/ kadrowe w firmie, które będą odpowiedzialne za realizację projektu;
    • posiadać działającą stronę internetową;
    • posiadać zdolność do sfinansowania zaplanowanych działań eksportowych, zarówno działań, których koszty będą podlegały refundacji, jak i tych, które należy zrealizować w ramach projektu, a które będą finansowane ze środków własnych firmy.
  • dokonać analizy eksportu na wybrany rynek (jako element wniosku o powierzenie grantu);
  • wypełnić i złożyć wniosek o przyznanie dofinansowania w specjalnie do tego celu przeznaczonym informatycznym Systemie Obsługi Projektu;
  • uzyskać pozytywną ocenę wniosku na etapie oceny formalnej oraz merytorycznej;
  • podpisać z PAIH umowę o powierzeniu grantu.
6. Jak przebiega realizacja projektu?

Realizacja projektu składa się z dwóch etapów: krajowego i zagranicznego.

W ramach etapu krajowego zorganizowane zostaną 3-dniowe warsztaty dla grantobiorców. Zaplanowano wówczas spotkania networkingowe, prezentacje case study z polskimi przedsiębiorcami, posiadającymi doświadczenie w realizacji działań eksportowych na dany rynek, spotkania z praktykami biznesu oraz przedstawicielami Zagranicznych Biur Handlowych PAIH i ekspertami zewnętrznymi.

Celem etapu krajowego jest również opracowanie strategii ekspansji w ramach indywidualnych konsultacji eksperckich i przygotowanie przedsiębiorcy do wejścia na dany rynek zagraniczny.

Etap zagraniczny to wdrożenie wypracowanej strategii, czyli umożliwienie wejścia przedsiębiorcy na konkretny rynek, m.in. poprzez jego udział w zagranicznych wyjazdach, misjach i targach, doradztwo w zakresie certyfikacji produktów, doradztwo prawo- techniczne, doradztwo w zakresie wzornictwa, wsparcie działań informacyjno- promocyjnych.

7. Jaka jest wysokość dofinansowania w Projekcie?

Całkowita wartość dofinansowania wynosi maksymalnie 180 tys. PLN z podziałem na:

  • 20 tys. PLN jako wsparcie o charakterze bezgotówkowym na warsztaty, doradztwo ekspertów, strategię ekspansji;
  • 10 tys. PLN jako wsparcie o charakterze bezgotówkowym na usługi eksperckie Zagranicznych Biur Handlowych PAIH;
  • 150 tys. PLN jako wsparcie o charakterze gotówkowym w formie refundacji poniesionych wydatków.

Dodatkowo w ramach realizacji Projektu wymagany będzie wkład własny stanowiący 22,97% wydatków poniesionych w ramach etapu zagranicznego. W związku z tym, aby otrzymać refundację w wysokości 150 tys. PLN niezbędne będzie przedstawienie wydatków kwalifikowalnych łącznie w wysokości minimum 194 716,74 PLN.

Podatek od towarów i usług (VAT) stanowi koszt niekwalifikowalny w projekcie.

8. Jakie są podstawowe obowiązki uczestnika Projektu?
  • Złożenie wniosku w informatycznym Systemie Obsługi Projektów (SOP);
  • Spełnienie wymagań konkursu oraz kryteriów naboru;
  • Udział w warsztatach krajowych;
  • Przygotowanie strategii ekspansji we współpracy z ekspertem;
  • Realizacja działań w zakresie etapu zagranicznego (zgodnie z katalogiem kosztów kwalifikowanych);
  • Sprawozdawczość raz na 3 miesiące (składanie wniosków o płatność w Systemie Obsługi Projektu);
  • Udział w ankietach, kontrolach projektu i jego ewaluacji;
  • Osiągnięcie zadeklarowanych wartości wskaźników realizacji projektu takich jak:
    1. Liczba kontraktów handlowych zagranicznych podpisanych przez przedsiębiorstwa wsparte w zakresie internacjonalizacji;
    2. Przychody ze sprzedaży poza terytorium RP produktów będących przedmiotem projektu.
9. Dlaczego warto wziąć udział w Projekcie?

Dzięki udziałowi w Projekcie przedsiębiorca:

  • zdobywa kluczową wiedzę o eksporcie oraz ma możliwość na dogłębne poznanie wybranego rynku zagranicznego;
  • zyskuje opiekę merytoryczną w przygotowaniu planu ekspansji i strategii produktu/ usługi;
  • otrzymuje wsparcie operacyjne i merytoryczne pracowników centrali oraz Zagranicznych Biur Handlowych PAIH, a także ekspertów branżowych;
  • minimalizuje ryzyka biznesowe i finansowe poprzez obniżenie kosztów wejścia – dofinansowanie w wysokości do 180 tys. PLN, w tym do 150 tys. PLN w formie refundacji wydatków;
  • otrzymuje gotowy plan ekspansji i strategii produktu/ usługi na dany rynek;
  • rozwija działania e-commerce w firmie;
  • podnosi własną świadomość biznesową;
  • zyskuje przewagę konkurencyjną na danym rynku.
10. Czy w ramach projektu muszę osiągnąć jakieś wskaźniki?

Grantobiorca zobowiązany jest przedstawić we wniosku o powierzenie grantu wskaźniki produktu oraz wskaźniki rezultatu, które osiągnie w terminie do 12 miesięcy po zakończeniu realizacji projektu.

Projekt zostanie uznany za zrealizowany po osiągnięciu zadeklarowanej liczby zagranicznych kontraktów handlowych oraz osiągnięciu zadeklarowanej wartości przychodów ze sprzedaży poza terytorium Polski.

Poziom postępu realizacji wskaźników będzie monitorowany co 3 miesiące podczas składania wniosku o płatność i zatwierdzony przed złożeniem kolejnych wniosków o płatność.

11. Czy PAIH pobiera prowizję od kontraktów podpisanych w ramach Projektu?

Nie, PAIH nie pobiera żadnych prowizji ani opłat od firm uczestniczących w Projekcie.

Wsparcie udzielane w ramach Projektu - zarówno finansowe, jak i merytoryczne nie wiąże się z żadnym udziałem PAIH w przychodach czy zyskach firmy.

12. Czy udział w targach w ramach Projektu wymaga posiadania własnego stoiska?

Udział w targach zagranicznych bez własnego stoiska jest jak najbardziej możliwy i zgodny z założeniami projektu.

Grantobiorca nie musi wystawiać własnego stoiska, aby zrealizować cel Projektu. Może wziąć udział w wydarzeniach targowo-konferencyjnych jako odwiedzający, prowadząc rozmowy B2B, nawiązując kontakty, badając konkurencję i rynek. Koszty (m.in. podroży, zakwaterowania, diety, biletów wstępu), mogą zostać zrefundowane w ramach Projektu na zasadach określonych w umowie o dofinansowanie.

13. Czy doświadczenie eksportowe firmy może obejmować sprzedaż do krajów Unii Europejskiej, czy musi to być wyłącznie eksport poza UE?

Zgodnie z założeniem Projektu PMT udział eksportu w przychodach firmy może pochodzić zarówno z krajów Unii Europejskiej, jak i spoza niej. Istotne jest, by firma miała doświadczenie w sprzedaży zagranicznej, niezależnie od kierunku.

Przykładowo, jeżeli firma prowadzi obecnie eksport do takich krajów jak Niemcy, Czechy czy Słowacja, również spełnia wymagania Projektu PMT - pod warunkiem, że przychody z eksportu osiągają minimalny wymagany poziom 3% całkowitych przychodów uzyskanych w wymaganym okresie obrotowym.

14. Czy Projekt przewiduje możliwość otrzymania zaliczki na realizację działań?

W obecnej edycji Projektu nie przewidziano możliwości zaliczkowania.

Projekt zakłada refundację kosztów, która to odbywać się będzie po prawidłowo złożonym, rozliczonym i zatwierdzonym przez PAIH wniosku o płatność.

15. Czy firma sama wybiera rynek docelowy w naborze czy zostaje on przydzielony automatycznie?

W danym naborze należy samodzielnie wybrać jeden rynek docelowy - nie jest on przydzielany losowo.

W kolejnych naborach przedsiębiorstwo będzie mogło aplikować o uzyskanie kolejnego wsparcia dopiero pod warunkiem prawidłowego rozliczenia poprzedniego projektu, tj. poprzedniej umowy grantowej, w związku z tym warto wcześniej dokładnie przeanalizować potencjał danego rynku dla swojej firmy.

16. Czy można zrezygnować z etapu dot. strategii i przejść od razu do rozpoczęcia etapu zagranicznego?

Projekt podzielony jest umownie na dwa etapy (krajowy oraz zagraniczny), które tworzą jednak jedną spójną całość i na takie działania podpisywana jest umowa grantowa. Grantobiorca zobowiązuje się do realizacji Projektu w całości, nie ma możliwości wybiórczego uczestnictwa w preferowanych częściach.

17. Jak definiowana jest i na czym polega realizacja wskaźników?

Aplikując o projekt (tj. wypełniając wniosek o powierzenie grantu) przedsiębiorstwo wskazuje wskaźniki, jakie firma zakłada do realizacji w wyniku uczestnictwa w Projekcie grantowym. Projekt narzucać będzie wymagane minimum do realizacji (tj. 2 kontrakty, po 30 tys. zł).

Realizacja wskaźników powinna odbyć się na podstawie faktury/umowy/ew. równorzędnego dokumentu, z którego będzie jednoznacznie i bezsprzecznie wynikać do jakiego kraju odbyła się sprzedaż, co zostało sprzedane oraz jaki podmiot dokonywał sprzedaży (tj. Grantobiorca). Realizacja wskaźników zawsze dotyczy tego samego rynku, na jaki została podpisana umowa o powierzenie grantu.

18. Czy wydatek będzie uznany za koszt kwalifikowalny jeśli zostanie poniesiony przed złożeniem wniosku w Projekcie?

Koszty poniesione przed złożeniem wniosku o powierzenie grantu (tj. wniosku aplikującego o otrzymanie dofinansowania w Projekcie) nie będą uznane za kwalifikowane.

9. Dlaczego warto wziąć udział w Projekcie?

Dzięki udziałowi w Projekcie przedsiębiorca:

  • zdobywa kluczową wiedzę o eksporcie oraz ma możliwość na dogłębne poznanie wybranego rynku zagranicznego;
  • zyskuje opiekę merytoryczną w przygotowaniu planu ekspansji i strategii produktu/ usługi;
  • otrzymuje wsparcie operacyjne i merytoryczne pracowników centrali oraz Zagranicznych Biur Handlowych PAIH, a także ekspertów branżowych;
  • minimalizuje ryzyka biznesowe i finansowe poprzez obniżenie kosztów wejścia – dofinansowanie w wysokości do 180 tys. PLN, w tym do 150 tys. PLN w formie refundacji wydatków;
  • otrzymuje gotowy plan ekspansji i strategii produktu/ usługi na dany rynek;
  • rozwija działania e-commerce w firmie;
  • podnosi własną świadomość biznesową;
  • zyskuje przewagę konkurencyjną na danym rynku.
10. Czy w ramach projektu muszę osiągnąć jakieś wskaźniki?

Grantobiorca zobowiązany jest przedstawić we wniosku o powierzenie grantu wskaźniki produktu oraz wskaźniki rezultatu, które osiągnie w terminie do 12 miesięcy po zakończeniu realizacji projektu.

Projekt zostanie uznany za zrealizowany po osiągnięciu zadeklarowanej liczby zagranicznych kontraktów handlowych oraz osiągnięciu zadeklarowanej wartości przychodów ze sprzedaży poza terytorium Polski.

Poziom postępu realizacji wskaźników będzie monitorowany co 3 miesiące podczas składania wniosku o płatność i zatwierdzony przed złożeniem kolejnych wniosków o płatność.

Częste pytania

1. Jaki jest cel Projektu Polskie Mosty Technologiczne?

Celem projektu jest wsparcie promocji oraz umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw, posiadających innowacyjny produkt, usługę bądź technologię na wyselekcjonowanych rynkach pozaunijnych, z wykorzystaniem różnych modeli e-commerce. Jego efektem będzie wzrost udziału eksportu polskich przedsiębiorców, poprzez nawiązywanie nowych kontaktów, podpisywanie umów z kontrahentami zagranicznymi oraz sprzedaż bezpośrednią produktów, usług czy technologii na wybranym rynku docelowym.

2. Co nowego w projekcie Polskie Mosty Technologiczne?

Projekt Polskie Mosty Technologiczne realizowany jest w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 i stanowi kontynuację projektu realizowanego pod tą samą nazwą przez PAIH w latach 2018-2023.

Najważniejsze zmiany w założeniach projektu PMT:

  • dofinansowanie przekazywane jedynie w formie refundacji wydatków poniesionych przez Grantobiorcę;
  • wymagany wkład własny przedsiębiorców stanowiący blisko 23% wydatków poniesionych w ramach etapu zagranicznego;
  • wyłonienie 12 rynków oraz 14 perspektywicznych branż;
  • nabory powtarzane cyklicznie, harmonogram naborów udostępniony dla Wnioskodawców z wyprzedzeniem;
  • ograniczenie do złożenia przez Wnioskodawcę jednego wniosku w danym naborze;
  • wykluczenie z możliwości otrzymania grantu Wnioskodawców, którzy nie zakończyli (nie rozliczyli) innych projektów realizowanych w ramach PMT;
  • warunek prowadzenia przez Wnioskodawcę zarejestrowanej działalności gospodarczej co najmniej 2 lata obrachunkowe przed złożeniem wniosku;
  • warunek posiadania przez Wnioskodawcę potwierdzonego doświadczenia w eksporcie, w tym wykazanie przychodów z eksportu;
  • skrócony proces oceny wniosku (tj. 1-etapowa ocena merytoryczna);
  • rezygnacja z panelu obrony strategii;
  • obowiązek składania wniosków o płatność przez Grantobiorców raz na 3 miesiące.
3. Kto może ubiegać się o wsparcie w ramach Projektu?

Projekt skierowany jest do firm z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw o wysokim potencjale technologicznym oraz innowacyjnym, którzy są zainteresowani pozyskiwaniem nowych możliwość rozwoju na rynkach zagranicznych spoza Unii Europejskiej.

Do udziału w Projekcie zapraszamy Przedsiębiorców, którzy:

  • prowadzą działalność na terenie Polski minimum przez 2 lata obrachunkowe przed złożeniem wniosku;
  • posiadają innowacyjny produkt, usługę lub technologię;
  • prowadzą działalność w ramach wybranej dla projektu branży i chcą realizować projekt na wybranym dla projektu rynku;
  • wpisują się w Krajowe Inteligentne Specjalizacje;
  • posiadają udokumentowane doświadczenie w eksporcie (m.in. przychody z eksportu);
  • posiadają zasoby do realizacji projektu (kadrowe, finansowe itd.);
  • posiadają działającą stronę internetową.
4. Kiedy wsparcie w ramach Projektu będzie dostępne?

Realizacja Projektu zaplanowana została na lata 2024-2029, w trakcie których uruchomionych zostanie ok. 10 naborów. Planujemy organizację maksymalnie czterech naborów każdego roku - każdy nabór maksymalnie na cztery rynki i wybrane dla każdego rynku branże.

Pierwszy nabór planujemy uruchomić w IV kwartale 2025 roku.

Nabory powtarzane będą cyklicznie, co roku na te same rynki, a harmonogramy naborów ogłaszane będą z wyprzedzeniem, tak aby przedsiębiorcy mogli przygotować się do wzięcia w nich udziału oraz równolegle realizować działania w firmie.

W trakcie realizacji projektu będziemy dokonywać weryfikacji efektywności programu pod względem zawężenia lub rozszerzenia projektu o inne rynki i/lub branże.

5. Co należy zrobić, aby sięgnąć po środki w ramach Projektu?

Aby otrzymać dofinansowanie w ramach projektu należy:

  • zapoznać się z zasadami konkursu;
  • spełnić kryteria wymagane w danym naborze, m.in.:
    • posiadać status MŚP;
    • prowadzić zarejestrowaną działalność gospodarczą na terenie RP pełne 2 lata obrachunkowe przed złożeniem wniosku;
    • prowadzić działalność w ramach wybranej, względem konkretnego rynku, branży;
    • wpisywać się w określony katalog Krajowych Inteligentnych Specjalizacji;
    • posiadać potwierdzone doświadczenie w eksporcie (m.in. wykazać się przychodami z eksportu);
    • wykazać zasoby osobowe/ kadrowe w firmie, które będą odpowiedzialne za realizację projektu;
    • posiadać działającą stronę internetową;
    • posiadać zdolność do sfinansowania zaplanowanych działań eksportowych, zarówno działań, których koszty będą podlegały refundacji, jak i tych, które należy zrealizować w ramach projektu, a które będą finansowane ze środków własnych firmy.
  • dokonać analizy eksportu na wybrany rynek (jako element wniosku o powierzenie grantu);
  • wypełnić i złożyć wniosek o przyznanie dofinansowania w specjalnie do tego celu przeznaczonym informatycznym Systemie Obsługi Projektu;
  • uzyskać pozytywną ocenę wniosku na etapie oceny formalnej oraz merytorycznej;
  • podpisać z PAIH umowę o powierzeniu grantu.
6. Jak przebiega realizacja projektu?

Realizacja projektu składa się z dwóch etapów: krajowego i zagranicznego.

W ramach etapu krajowego zorganizowane zostaną 3-dniowe warsztaty dla grantobiorców. Zaplanowano wówczas spotkania networkingowe, prezentacje case study z polskimi przedsiębiorcami, posiadającymi doświadczenie w realizacji działań eksportowych na dany rynek, spotkania z praktykami biznesu oraz przedstawicielami Zagranicznych Biur Handlowych PAIH i ekspertami zewnętrznymi.

Celem etapu krajowego jest również opracowanie strategii ekspansji w ramach indywidualnych konsultacji eksperckich i przygotowanie przedsiębiorcy do wejścia na dany rynek zagraniczny.

Etap zagraniczny to wdrożenie wypracowanej strategii, czyli umożliwienie wejścia przedsiębiorcy na konkretny rynek, m.in. poprzez jego udział w zagranicznych wyjazdach, misjach i targach, doradztwo w zakresie certyfikacji produktów, doradztwo prawo- techniczne, doradztwo w zakresie wzornictwa, wsparcie działań informacyjno- promocyjnych.

7. Jaka jest wysokość dofinansowania w Projekcie?

Całkowita wartość dofinansowania wynosi maksymalnie 180 tys. PLN z podziałem na:

  • 20 tys. PLN jako wsparcie o charakterze bezgotówkowym na warsztaty, doradztwo ekspertów, strategię ekspansji;
  • 10 tys. PLN jako wsparcie o charakterze bezgotówkowym na usługi eksperckie Zagranicznych Biur Handlowych PAIH;
  • 150 tys. PLN jako wsparcie o charakterze gotówkowym w formie refundacji poniesionych wydatków.

Dodatkowo w ramach realizacji Projektu wymagany będzie wkład własny stanowiący 22,97% wydatków poniesionych w ramach etapu zagranicznego. W związku z tym, aby otrzymać refundację w wysokości 150 tys. PLN niezbędne będzie przedstawienie wydatków kwalifikowalnych łącznie w wysokości minimum 194 716,74 PLN.

Podatek od towarów i usług (VAT) stanowi koszt niekwalifikowalny w projekcie.

8. Jakie są podstawowe obowiązki uczestnika Projektu?
  • Złożenie wniosku w informatycznym Systemie Obsługi Projektów (SOP);
  • Spełnienie wymagań konkursu oraz kryteriów naboru;
  • Udział w warsztatach krajowych;
  • Przygotowanie strategii ekspansji we współpracy z ekspertem;
  • Realizacja działań w zakresie etapu zagranicznego (zgodnie z katalogiem kosztów kwalifikowanych);
  • Sprawozdawczość raz na 3 miesiące (składanie wniosków o płatność w Systemie Obsługi Projektu);
  • Udział w ankietach, kontrolach projektu i jego ewaluacji;
  • Osiągnięcie zadeklarowanych wartości wskaźników realizacji projektu takich jak:
    1. Liczba kontraktów handlowych zagranicznych podpisanych przez przedsiębiorstwa wsparte w zakresie internacjonalizacji;
    2. Przychody ze sprzedaży poza terytorium RP produktów będących przedmiotem projektu.
9. Dlaczego warto wziąć udział w Projekcie?

Dzięki udziałowi w Projekcie przedsiębiorca:

  • zdobywa kluczową wiedzę o eksporcie oraz ma możliwość na dogłębne poznanie wybranego rynku zagranicznego;
  • zyskuje opiekę merytoryczną w przygotowaniu planu ekspansji i strategii produktu/ usługi;
  • otrzymuje wsparcie operacyjne i merytoryczne pracowników centrali oraz Zagranicznych Biur Handlowych PAIH, a także ekspertów branżowych;
  • minimalizuje ryzyka biznesowe i finansowe poprzez obniżenie kosztów wejścia – dofinansowanie w wysokości do 180 tys. PLN, w tym do 150 tys. PLN w formie refundacji wydatków;
  • otrzymuje gotowy plan ekspansji i strategii produktu/ usługi na dany rynek;
  • rozwija działania e-commerce w firmie;
  • podnosi własną świadomość biznesową;
  • zyskuje przewagę konkurencyjną na danym rynku.
10. Czy w ramach projektu muszę osiągnąć jakieś wskaźniki?

Grantobiorca zobowiązany jest przedstawić we wniosku o powierzenie grantu wskaźniki produktu oraz wskaźniki rezultatu, które osiągnie w terminie do 12 miesięcy po zakończeniu realizacji projektu.

Projekt zostanie uznany za zrealizowany po osiągnięciu zadeklarowanej liczby zagranicznych kontraktów handlowych oraz osiągnięciu zadeklarowanej wartości przychodów ze sprzedaży poza terytorium Polski.

Poziom postępu realizacji wskaźników będzie monitorowany co 3 miesiące podczas składania wniosku o płatność i zatwierdzony przed złożeniem kolejnych wniosków o płatność.

11. Czy PAIH pobiera prowizję od kontraktów podpisanych w ramach Projektu?

Nie, PAIH nie pobiera żadnych prowizji ani opłat od firm uczestniczących w Projekcie.

Wsparcie udzielane w ramach Projektu - zarówno finansowe, jak i merytoryczne nie wiąże się z żadnym udziałem PAIH w przychodach czy zyskach firmy.

12. Czy udział w targach w ramach Projektu wymaga posiadania własnego stoiska?

Udział w targach zagranicznych bez własnego stoiska jest jak najbardziej możliwy i zgodny z założeniami projektu.

Grantobiorca nie musi wystawiać własnego stoiska, aby zrealizować cel Projektu. Może wziąć udział w wydarzeniach targowo-konferencyjnych jako odwiedzający, prowadząc rozmowy B2B, nawiązując kontakty, badając konkurencję i rynek. Koszty (m.in. podroży, zakwaterowania, diety, biletów wstępu), mogą zostać zrefundowane w ramach Projektu na zasadach określonych w umowie o dofinansowanie.

13. Czy doświadczenie eksportowe firmy może obejmować sprzedaż do krajów Unii Europejskiej, czy musi to być wyłącznie eksport poza UE?

Zgodnie z założeniem Projektu PMT udział eksportu w przychodach firmy może pochodzić zarówno z krajów Unii Europejskiej, jak i spoza niej. Istotne jest, by firma miała doświadczenie w sprzedaży zagranicznej, niezależnie od kierunku.

Przykładowo, jeżeli firma prowadzi obecnie eksport do takich krajów jak Niemcy, Czechy czy Słowacja, również spełnia wymagania Projektu PMT - pod warunkiem, że przychody z eksportu osiągają minimalny wymagany poziom 3% całkowitych przychodów uzyskanych w wymaganym okresie obrotowym.

14. Czy Projekt przewiduje możliwość otrzymania zaliczki na realizację działań?

W obecnej edycji Projektu nie przewidziano możliwości zaliczkowania.

Projekt zakłada refundację kosztów, która to odbywać się będzie po prawidłowo złożonym, rozliczonym i zatwierdzonym przez PAIH wniosku o płatność.

15. Czy firma sama wybiera rynek docelowy w naborze czy zostaje on przydzielony automatycznie?

W danym naborze należy samodzielnie wybrać jeden rynek docelowy - nie jest on przydzielany losowo.

W kolejnych naborach przedsiębiorstwo będzie mogło aplikować o uzyskanie kolejnego wsparcia dopiero pod warunkiem prawidłowego rozliczenia poprzedniego projektu, tj. poprzedniej umowy grantowej, w związku z tym warto wcześniej dokładnie przeanalizować potencjał danego rynku dla swojej firmy.

16. Czy można zrezygnować z etapu dot. strategii i przejść od razu do rozpoczęcia etapu zagranicznego?

Projekt podzielony jest umownie na dwa etapy (krajowy oraz zagraniczny), które tworzą jednak jedną spójną całość i na takie działania podpisywana jest umowa grantowa. Grantobiorca zobowiązuje się do realizacji Projektu w całości, nie ma możliwości wybiórczego uczestnictwa w preferowanych częściach.

17. Jak definiowana jest i na czym polega realizacja wskaźników?

Aplikując o projekt (tj. wypełniając wniosek o powierzenie grantu) przedsiębiorstwo wskazuje wskaźniki, jakie firma zakłada do realizacji w wyniku uczestnictwa w Projekcie grantowym. Projekt narzucać będzie wymagane minimum do realizacji (tj. 2 kontrakty, po 30 tys. zł).

Realizacja wskaźników powinna odbyć się na podstawie faktury/umowy/ew. równorzędnego dokumentu, z którego będzie jednoznacznie i bezsprzecznie wynikać do jakiego kraju odbyła się sprzedaż, co zostało sprzedane oraz jaki podmiot dokonywał sprzedaży (tj. Grantobiorca). Realizacja wskaźników zawsze dotyczy tego samego rynku, na jaki została podpisana umowa o powierzenie grantu.

18. Czy wydatek będzie uznany za koszt kwalifikowalny jeśli zostanie poniesiony przed złożeniem wniosku w Projekcie?

Koszty poniesione przed złożeniem wniosku o powierzenie grantu (tj. wniosku aplikującego o otrzymanie dofinansowania w Projekcie) nie będą uznane za kwalifikowane.

9. Dlaczego warto wziąć udział w Projekcie?

Dzięki udziałowi w Projekcie przedsiębiorca:

  • zdobywa kluczową wiedzę o eksporcie oraz ma możliwość na dogłębne poznanie wybranego rynku zagranicznego;
  • zyskuje opiekę merytoryczną w przygotowaniu planu ekspansji i strategii produktu/ usługi;
  • otrzymuje wsparcie operacyjne i merytoryczne pracowników centrali oraz Zagranicznych Biur Handlowych PAIH, a także ekspertów branżowych;
  • minimalizuje ryzyka biznesowe i finansowe poprzez obniżenie kosztów wejścia – dofinansowanie w wysokości do 180 tys. PLN, w tym do 150 tys. PLN w formie refundacji wydatków;
  • otrzymuje gotowy plan ekspansji i strategii produktu/ usługi na dany rynek;
  • rozwija działania e-commerce w firmie;
  • podnosi własną świadomość biznesową;
  • zyskuje przewagę konkurencyjną na danym rynku.
10. Czy w ramach projektu muszę osiągnąć jakieś wskaźniki?

Grantobiorca zobowiązany jest przedstawić we wniosku o powierzenie grantu wskaźniki produktu oraz wskaźniki rezultatu, które osiągnie w terminie do 12 miesięcy po zakończeniu realizacji projektu.

Projekt zostanie uznany za zrealizowany po osiągnięciu zadeklarowanej liczby zagranicznych kontraktów handlowych oraz osiągnięciu zadeklarowanej wartości przychodów ze sprzedaży poza terytorium Polski.

Poziom postępu realizacji wskaźników będzie monitorowany co 3 miesiące podczas składania wniosku o płatność i zatwierdzony przed złożeniem kolejnych wniosków o płatność.

Równość szans w Programie FENG

W celu ułatwienia, wszystkim podmiotom zaangażowanym w implementację Programu FENG, rozumienia i wdrażania równościowych zasad horyzontalnych w ramach programu, poniżej udostępniamy „Poradnik równość szans w Programie FENG. Jak realizować równościowe zasady horyzontalne oraz założenia Karty praw podstawowych i Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych”.

Równość szans w Programie FENG

W celu ułatwienia, wszystkim podmiotom zaangażowanym w implementację Programu FENG, rozumienia i wdrażania równościowych zasad horyzontalnych w ramach programu, poniżej udostępniamy „Poradnik równość szans w Programie FENG. Jak realizować równościowe zasady horyzontalne oraz założenia Karty praw podstawowych i Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych”.

Informacje dotyczące procedur zgłaszania niezgodności z KPP i z KPON

W przypadku niezgodności prosimy o przestrzeganie procedur dot. zgłaszania niezgodności z Kartą praw podstawowych UE (KPP) oraz Konwencją ONZ o prawach osób niepełnosprawnych (KPON) w Programie FENG, które udostępniamy poniżej:

Informacje dotyczące procedur zgłaszania niezgodności z KPP i z KPON

W przypadku niezgodności prosimy o przestrzeganie procedur dot. zgłaszania niezgodności z Kartą praw podstawowych UE (KPP) oraz Konwencją ONZ o prawach osób niepełnosprawnych (KPON) w Programie FENG, które udostępniamy poniżej:

Potrzebujesz więcej informacji?