POLSKIE MOSTY TECHNOLOGICZNE

POLSKIE MOSTY TECHNOLOGICZNE

O projekcie

Polskie Mosty Technologiczne to projekt realizowany w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 i kontynuacja inicjatywy realizowanej pod tą samą nazwą przez PAIH w latach 2018-2023.

Celem Projektu jest wsparcie polskich przedsiębiorstw posiadających innowacyjne produkty, usługi bądź technologie w procesie internacjonalizacji na wyselekcjonowane rynki pozaunijne z wykorzystaniem różnych modeli e-commerce.

Wartość projektu (całkowity koszt projektu): 175 826 067,27 zł

Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 146 000 000,00 zł

PMT_Twoja droga do eksportu

W ramach projektu prowadzić będziemy nabory wniosków na wybrane rynki oraz wskazane dla każdego rynku branże. Przedsiębiorcy, którzy złożą wniosek i spełnią wymagane kryteria, mogą zostać wybrani do dofinansowania i w efekcie mogą podpisać z nami umowę o powierzenie grantu. Wsparciem planujemy objąć 667 przedsiębiorców.

Projekt ma na celu wsparcie polskich przedsiębiorców, w zakresie wejścia na zagraniczny rynek. Efektem dla Grantobiorców ma być wzrost zainteresowania ich innowacyjnym produktem/ usługą/ technologią na rynku docelowym, a tym samym wzrost zamówień i kontraktów, oraz wzrost przychodów firmy.

W ramach projektu planujemy stworzyć specjalny system informatyczny do obsługi wszystkich procesów związanych z realizacją projektu, czyli m.in. złożenia wniosku, oceny wniosków, czy rozliczenia kosztów Grantobiorców.

Wśród zadań zaplanowana również została promocja projektu m.in. w mediach społecznościowych czy w prasie, jak również 16 spotkań bezpośrednich z przedsiębiorcami w całej Polsce (w każdym województwie).

Wsparcie obejmuje dwa etapy:

1. Etap krajowy o charakterze szkoleniowo-warsztatowym

W ramach działań, zorganizowane zostaną 3-dniowe warsztaty dla grantobiorców. Celem warsztatów będzie m.in. przekazanie wiedzy branżowej o konkretnych rynkach i uwarunkowaniach dla eksportu w tym np. możliwości wykorzystania działań e-commerce, ale także wypracowanie strategii ekspansji i przygotowanie przedsiębiorcy do jej wdrożenia na danym rynku zagranicznym.

W ramach warsztatów przewidziane są spotkania networkingowe, prezentacje case study, rozmowy z polskimi przedsiębiorcami mającymi doświadczenie w realizacji działań eksportowych oraz spotkania z praktykami biznesu, przedstawicielami Zagranicznych Biur Handlowych i ekspertami zewnętrznymi.

2. Etap zagraniczny związany z wdrożeniem wypracowanej strategii

Przedsiębiorcy w ramach przyznanego dofinansowania będą mogli realizować działania umożliwiające im bezpośrednie wejście na konkretny rynek, m.in. poprzez udział w zagranicznych wyjazdach, misjach i targach. Eksporterzy otrzymają także wsparcie w zakresie certyfikacji produktów i działań informacyjno-promocyjnych oraz doradztwo prawno- techniczne i w zakresie wzornictwa. Pełny katalog kosztów kwalifikowanych zostanie ogłoszony wraz z dokumentacją do naborów.

W ramach obu etapów przedsiębiorcy będą mogli indywidualnie korzystać z usług i współpracy z ekspertami z Zagranicznych Biur Handlowych PAIH.

Dla kogo

Do udziału w projekcie zapraszamy firmy:

  • z sektora MŚP, prowadzące działalność na terenie RP minimum 2 lata;
  • posiadające innowacyjny produkt, usługę lub technologię;
  • prowadzące działalność w ramach wybranej, względem konkretnego rynku, branży;
  • wpisujące się w KIS (Krajowe Inteligentne Specjalizacje);
  • posiadające udokumentowane doświadczenie w eksporcie (przychody z eksportu);
  • posiadające zasoby kadrowe, finansowe do realizacji projektu (wkład własny finansowy);
  • posiadające działającą stronę internetową.

Grant

Grant udzielany jest w ramach pomocy de minimis. Całkowita wartość dofinansowania wynosi maksymalnie 180 tys. PLN z podziałem na:

000 PLN
jako wsparcie o charakterze bezgotówkowym na warsztaty, doradztwo ekspertów, strategię ekspansji
000 PLN
jako wsparcie o charakterze bezgotówkowym na usługi eksperckie Zagranicznych Biur Handlowych PAIH
000 PLN
jako wsparcie o charakterze gotówkowym w formie refundacji poniesionych wydatków

Do realizacji projektu wymagany będzie wkład własny przedsiębiorców stanowiący blisko 23% wydatków poniesionych w ramach etapu zagranicznego. W związku z tym, aby otrzymać refundację w kwocie 150 tys. PLN niezbędne będzie przedstawienie wydatków kwalifikowalnych łącznie w wysokości blisko 195 tys. PLN.

Nabory

Realizacja projektu zaplanowana została na lata 2024-2029, w trakcie których uruchomionych zostanie około 10 naborów. Przewidywana jest organizacja maksymalnie 4 naborów rocznie – każdy nabór maksymalnie na 4 rynki zagraniczne i wybrane dla każdego rynku branże. Nabory będziemy ogłaszać cyklicznie, na wybrane rynki i branże.

Harmonogram naborów będzie dostępny na stronie Projektu.

Rynki i branże w projekcie

Polskie Mosty Technologiczne to projekt realizowany w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 i kontynuacja inicjatywy realizowanej pod tą samą nazwą przez PAIH w latach 2018-2023.

PMT_Twoja droga do eksportu

Celem Projektu jest wsparcie polskich przedsiębiorstw posiadających innowacyjne produkty, usługi bądź technologie w procesie internacjonalizacji na wyselekcjonowane rynki pozaunijne z wykorzystaniem różnych modeli e-commerce.

Wartość projektu (całkowity koszt projektu): 175 826 067,27 zł

Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 146 000 000,00 zł

W ramach projektu prowadzić będziemy nabory wniosków na wybrane rynki oraz wskazane dla każdego rynku branże. Przedsiębiorcy, którzy złożą wniosek i spełnią wymagane kryteria, mogą zostać wybrani do dofinansowania i w efekcie mogą podpisać z nami umowę o powierzenie grantu. Wsparciem planujemy objąć 667 przedsiębiorców.

Projekt ma na celu wsparcie polskich przedsiębiorców, w zakresie wejścia na zagraniczny rynek. Efektem dla Grantobiorców ma być wzrost zainteresowania ich innowacyjnym produktem/ usługą/ technologią na rynku docelowym, a tym samym wzrost zamówień i kontraktów, oraz wzrost przychodów firmy.

W ramach projektu planujemy stworzyć specjalny system informatyczny do obsługi wszystkich procesów związanych z realizacją projektu, czyli m.in. złożenia wniosku, oceny wniosków, czy rozliczenia kosztów Grantobiorców.

Wśród zadań zaplanowana również została promocja projektu m.in. w mediach społecznościowych czy w prasie, jak również 16 spotkań bezpośrednich z przedsiębiorcami w całej Polsce (w każdym województwie).

Wsparcie obejmuje dwa etapy:

1. Etap krajowy o charakterze szkoleniowo-warsztatowym

W ramach działań, zorganizowane zostaną 3-dniowe warsztaty dla grantobiorców. Celem warsztatów będzie m.in. przekazanie wiedzy branżowej o konkretnych rynkach i uwarunkowaniach dla eksportu w tym np. możliwości wykorzystania działań e-commerce, ale także wypracowanie strategii ekspansji i przygotowanie przedsiębiorcy do jej wdrożenia na danym rynku zagranicznym.

W ramach warsztatów przewidziane są spotkania networkingowe, prezentacje case study, rozmowy z polskimi przedsiębiorcami mającymi doświadczenie w realizacji działań eksportowych oraz spotkania z praktykami biznesu, przedstawicielami Zagranicznych Biur Handlowych i ekspertami zewnętrznymi.

2. Etap zagraniczny związany z wdrożeniem wypracowanej strategii

Przedsiębiorcy w ramach przyznanego dofinansowania będą mogli realizować działania umożliwiające im bezpośrednie wejście na konkretny rynek, m.in. poprzez udział w zagranicznych wyjazdach, misjach i targach. Eksporterzy otrzymają także wsparcie w zakresie certyfikacji produktów i działań informacyjno-promocyjnych oraz doradztwo prawno- techniczne i w zakresie wzornictwa. Pełny katalog kosztów kwalifikowanych zostanie ogłoszony wraz z dokumentacją do naborów.

W ramach obu etapów przedsiębiorcy będą mogli indywidualnie korzystać z usług i współpracy z ekspertami z Zagranicznych Biur Handlowych PAIH.

Dla kogo

Do udziału w projekcie zapraszamy firmy:

  • z sektora MŚP, prowadzące działalność na terenie RP minimum 2 lata;
  • posiadające innowacyjny produkt, usługę lub technologię;
  • prowadzące działalność w ramach wybranej, względem konkretnego rynku, branży;
  • wpisujące się w KIS (Krajowe Inteligentne Specjalizacje);
  • posiadające udokumentowane doświadczenie w eksporcie (przychody z eksportu);
  • posiadające zasoby kadrowe, finansowe do realizacji projektu (wkład własny finansowy);
  • posiadające działającą stronę internetową.

Grant

Grant udzielany jest w ramach pomocy de minimis. Całkowita wartość dofinansowania wynosi maksymalnie 180 tys. PLN z podziałem na:

000 PLN
jako wsparcie o charakterze bezgotówkowym na warsztaty, doradztwo ekspertów, strategię ekspansji
000 PLN
jako wsparcie o charakterze bezgotówkowym na usługi eksperckie Zagranicznych Biur Handlowych PAIH
000 PLN
jako wsparcie o charakterze gotówkowym w formie refundacji poniesionych wydatków

Do realizacji projektu wymagany będzie wkład własny przedsiębiorców stanowiący blisko 23% wydatków poniesionych w ramach etapu zagranicznego.

W związku z tym, aby otrzymać refundację w kwocie 150 tys. PLN niezbędne będzie przedstawienie wydatków kwalifikowalnych łącznie w wysokości blisko 195 tys. PLN.

Nabory

Realizacja projektu zaplanowana została na lata 2024-2029, w trakcie których uruchomionych zostanie około 10 naborów. Przewidywana jest organizacja maksymalnie 4 naborów rocznie – każdy nabór maksymalnie na 4 rynki zagraniczne i wybrane dla każdego rynku branże.

Nabory będziemy ogłaszać cyklicznie, na wybrane rynki i branże.

Harmonogram naborów będzie dostępny na stronie Projektu.

Rynki i branże w projekcie

Wybierz kraj i sprawdź jakie branże mogą wziąć udział w projekcie:

Wszystkie
Brazylia
Chiny
Egipt
Japonia
Kanada
Maroko
RPA
Turcja
USA
Wielka Brytania
Wietnam
ZEA
Wszystkie
Wszystkie
Brazylia
Chiny
Egipt
Japonia
Kanada
Maroko
RPA
Turcja
USA
Wielka Brytania
Wietnam
ZEA

Branże:

  • kosmetyczna
  • maszyn i urządzeń
  • meblarska
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania

Branże:

  • maszyn i urządzeń
  • motoryzacyjna
  • pojazdów szynowych
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
  • elektronika profesjonalna, mikroelektronika i fotonika
  • IT/ICT
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych
  • medyczna i farmaceutyczna
  • zielonych technologii
  • spożywcza

Branże:

  • spożywcza
  • maszyn i urządzeń
  • motoryzacyjna
  • zielone technologie
  • budowa i wykańczanie budowli

Branże:

  • spożywcza
  • zielonych technologii
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych

Branże:

  • meblarska
  • motoryzacyjna
  • budowa i wykańczanie budowli
  • zielonych technologii
  • spożywcza

Branże:

  • kosmetyczna
  • maszyn i urządzeń
  • meblarska
  • motoryzacyjna
  • pojazdów szynowych
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
  • zielonych technologii
  • spożywcza

Branże:

  • kosmetyczna
  • maszyn i urządzeń
  • meblarska
  • motoryzacyjna
  • pojazdów szynowych
  • statków specjalistycznych, jachtów i łodzi
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
  • budowa i wykańczanie budowli
  • elektronika profesjonalna, mikroelektronika i fotonika
  • IT/ICT
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych
  • medyczna i farmaceutyczna
  • zielonych technologii
  • spożywcza

Branże:

  • maszyn i urządzeń
  • IT/ICT
  • medyczna i farmaceutyczna
  • zielonych technologii
  • spożywcza

Branże:

  • kosmetyczna
  • maszyn i urządzeń
  • budowa i wykańczanie budowli
  • zielonych technologii
  • spożywcza

Branże:

  • zielonych technologii
  • budowa i wykańczanie budowli
  • kreatywna, w tym gier komputerowych
  • kosmetyczna
  • meblarska
  • statków specjalistycznych, jachtów i łodzi

Branże:

  • spożywcza
  • IT/ICT
  • meblarska
  • kosmetyczna
  • budowa i wykańczanie budowli

Branże:

  • kosmetyczna
  • medyczna i farmaceutyczna
  • spożywcza
  • IT/ICT

Branże:

  • kosmetyczna
  • maszyn i urządzeń
  • meblarska
  • motoryzacyjna
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
  • IT/ICT
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych
  • medyczna i farmaceutyczna
  • zielonych technologii
  • spożywcza
Brazylia
Chiny
Egipt
Japonia
Kanada
Maroko
Brazylia
Brazylia
Chiny
Egipt
Japonia
Kanada
Maroko

Branże:

  • kosmetyczna,
  • maszyn i urządzeń,
  • meblarska,
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania

Branże:

  • maszyn i urządzeń,
  • motoryzacyjna,
  • pojazdów szynowych,
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania,
  • elektronika profesjonalna, mikroelektronika i fotonika,
  • IT/ICT,
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych,
  • medyczna i farmaceutyczna,
  • zielonych technologii,
  • spożywcza

Branże:

  • spożywcza,
  • maszyn i urządzeń,
  • motoryzacyjna,
  • zielone technologie,
  • budowa i wykańczanie budowli

Branże:

  • spożywcza,
  • zielonych technologii,
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych

Branże:

  • meblarska,
  • motoryzacyjna,
  • budowa i wykańczanie budowli,
  • zielonych technologii,
  • spożywcza

Branże:

  • kosmetyczna,
  • maszyn i urządzeń,
  • meblarska,
  • motoryzacyjna,
  • pojazdów szynowych,
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania,
  • zielonych technologii,
  • spożywcza
RPA
Turcja
USA
Wielka Brytania
Wietnam
ZEA
RPA
RPA
Turcja
USA
Wielka Brytania
Wietnam
ZEA

Branże:

  • maszyn i urządzeń,
  • IT/ICT,
  • medyczna i farmaceutyczna,
  • zielonych technologii,
  • spożywcza

Branże:

  • kosmetyczna,
  • maszyn i urządzeń,
  • budowa i wykańczanie budowli,
  • zielonych technologii,
  • spożywcza

Branże:

  • zielonych technologii,
  • budowa i wykańczanie budowli,
  • kreatywna, w tym gier komputerowych,
  • kosmetyczna,
  • meblarska,
  • statków specjalistycznych, jachtów i łodzi

Branże:

  • spożywcza,
  • IT/ICT,
  • meblarska,
  • kosmetyczna,
  • budowa i wykańczanie budowli

Branże:

  • kosmetyczna,
  • medyczna i farmaceutyczna,
  • spożywcza,
  • IT/ICT

Branże:

  • kosmetyczna,
  • maszyn i urządzeń,
  • meblarska,
  • motoryzacyjna,
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania,
  • IT/ICT,
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych,
  • medyczna i farmaceutyczna,
  • zielonych technologii,
  • spożywcza
Wszystkie
Brazylia
Chiny
Egipt
Japonia
Kanada
Maroko
RPA
Turcja
USA
Wielka Brytania
Wietnam
ZEA
Wszystkie
Wszystkie
Brazylia
Chiny
Egipt
Japonia
Kanada
Maroko
RPA
Turcja
USA
Wielka Brytania
Wietnam
ZEA

Branże:

  • kosmetyczna,
  • maszyn i urządzeń,
  • meblarska,
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania

Branże:

  • maszyn i urządzeń,
  • motoryzacyjna,
  • pojazdów szynowych,
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania,
  • elektronika profesjonalna, mikroelektronika i fotonika,
  • IT/ICT,
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych,
  • medyczna i farmaceutyczna,
  • zielonych technologii,
  • spożywcza

Branże:

  • spożywcza,
  • maszyn i urządzeń,
  • motoryzacyjna,
  • zielone technologie,
  • budowa i wykańczanie budowli

Branże:

  • spożywcza,
  • zielonych technologii,
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych

Branże:

  • meblarska,
  • motoryzacyjna,
  • budowa i wykańczanie budowli,
  • zielonych technologii,
  • spożywcza

Branże:

  • kosmetyczna,
  • maszyn i urządzeń,
  • meblarska,
  • motoryzacyjna,
  • pojazdów szynowych,
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania,
  • zielonych technologii,
  • spożywcza

Branże:

  • maszyn i urządzeń,
  • IT/ICT,
  • medyczna i farmaceutyczna,
  • zielonych technologii,
  • spożywcza

Branże:

  • kosmetyczna,
  • maszyn i urządzeń,
  • budowa i wykańczanie budowli,
  • zielonych technologii,
  • spożywcza

Branże:

  • zielonych technologii,
  • budowa i wykańczanie budowli,
  • kreatywna, w tym gier komputerowych,
  • kosmetyczna,
  • meblarska,
  • statków specjalistycznych, jachtów i łodzi

Branże:

  • spożywcza,
  • IT/ICT,
  • meblarska,
  • kosmetyczna,
  • budowa i wykańczanie budowli

Branże:

  • kosmetyczna,
  • medyczna i farmaceutyczna,
  • spożywcza,
  • IT/ICT

Branże:

  • kosmetyczna,
  • maszyn i urządzeń,
  • meblarska,
  • motoryzacyjna,
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania,
  • IT/ICT,
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych,
  • medyczna i farmaceutyczna,
  • zielonych technologii,
  • spożywcza

Branże:

  • kosmetyczna,
  • maszyn i urządzeń,
  • meblarska,
  • motoryzacyjna,
  • pojazdów szynowych,
  • statków specjalistycznych, jachtów i łodzi,
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania,
  • budowa i wykańczanie budowli,
  • elektronika profesjonalna, mikroelektronika i fotonika,
  • IT/ICT,
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych,
  • medyczna i farmaceutyczna,
  • zielonych technologii,
  • spożywcza
Brazylia
Chiny
Egipt
Japonia
Kanada
Maroko
RPA
Turcja
USA
Wielka Brytania
Wietnam
ZEA
Brazylia
Brazylia
Chiny
Egipt
Japonia
Kanada
Maroko
RPA
Turcja
USA
Wielka Brytania
Wietnam
ZEA

Branże:

  • kosmetyczna,
  • maszyn i urządzeń,
  • meblarska,
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania

Branże:

  • maszyn i urządzeń,
  • motoryzacyjna,
  • pojazdów szynowych,
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania,
  • elektronika profesjonalna, mikroelektronika i fotonika,
  • IT/ICT,
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych,
  • medyczna i farmaceutyczna,
  • zielonych technologii,
  • spożywcza

Branże:

  • spożywcza,
  • maszyn i urządzeń,
  • motoryzacyjna,
  • zielone technologie,
  • budowa i wykańczanie budowli

Branże:

  • spożywcza,
  • zielonych technologii,
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych

Branże:

  • meblarska,
  • motoryzacyjna,
  • budowa i wykańczanie budowli,
  • zielonych technologii,
  • spożywcza

Branże:

  • kosmetyczna,
  • maszyn i urządzeń,
  • meblarska,
  • motoryzacyjna,
  • pojazdów szynowych,
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania,
  • zielonych technologii,
  • spożywcza

Branże:

  • maszyn i urządzeń,
  • IT/ICT,
  • medyczna i farmaceutyczna,
  • zielonych technologii,
  • spożywcza

Branże:

  • kosmetyczna,
  • maszyn i urządzeń,
  • budowa i wykańczanie budowli,
  • zielonych technologii,
  • spożywcza

Branże:

  • zielonych technologii,
  • budowa i wykańczanie budowli,
  • kreatywna, w tym gier komputerowych,
  • kosmetyczna,
  • meblarska,
  • statków specjalistycznych, jachtów i łodzi

Branże:

  • spożywcza,
  • IT/ICT,
  • meblarska,
  • kosmetyczna,
  • budowa i wykańczanie budowli

Branże:

  • kosmetyczna,
  • medyczna i farmaceutyczna,
  • spożywcza,
  • IT/ICT

Branże:

  • kosmetyczna,
  • maszyn i urządzeń,
  • meblarska,
  • motoryzacyjna,
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania,
  • IT/ICT,
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych,
  • medyczna i farmaceutyczna,
  • zielonych technologii,
  • spożywcza
Kosmetyczna
Maszyn i urządzeń
Meblarska
Motoryzacyjna
Pojazdów szynowych
RPA
Maroko
Turcja
USA
Wielka Brytania
Wietnam
ZEA
Kosmetyczna
Kosmetyczna
Maszyn i urządzeń
Meblarska
Motoryzacyjna
Pojazdów szynowych
RPA
Maroko
Turcja
USA
Wielka Brytania
Wietnam
ZEA

Rynki:

  • Brazylia
  • Chiny
  • Turcja
  • ZEA
  • Egipt
  • Maroko
  • RPA

Rynki:

  • USA
  • Wielka Brytania
  • Chiny
  • Wietnam
  • Turcja
  • ZEA
  • Maroko

Rynki:

  • USA
  • Kanada
  • Wielka Brytania
  • Chiny
  • ZEA
  • Maroko

Rynki:

  • Kanada
  • Brazylia
  • ZEA
  • Egipt
  • Maroko

Rynki:

  • Brazylia
  • Maroko

Branże:

  • kosmetyczna,
  • maszyn i urządzeń,
  • meblarska,
  • motoryzacyjna,
  • pojazdów szynowych,
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania,
  • zielonych technologii,
  • spożywcza

Branże:

  • maszyn i urządzeń,
  • IT/ICT,
  • medyczna i farmaceutyczna,
  • zielonych technologii,
  • spożywcza

Branże:

  • kosmetyczna,
  • maszyn i urządzeń,
  • budowa i wykańczanie budowli,
  • zielonych technologii,
  • spożywcza

Branże:

  • zielonych technologii,
  • budowa i wykańczanie budowli,
  • kreatywna, w tym gier komputerowych,
  • kosmetyczna,
  • meblarska,
  • statków specjalistycznych, jachtów i łodzi

Branże:

  • spożywcza,
  • IT/ICT,
  • meblarska,
  • kosmetyczna,
  • budowa i wykańczanie budowli

Branże:

  • kosmetyczna,
  • medyczna i farmaceutyczna,
  • spożywcza,
  • IT/ICT

Branże:

  • kosmetyczna,
  • maszyn i urządzeń,
  • meblarska,
  • motoryzacyjna,
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania,
  • IT/ICT,
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych,
  • medyczna i farmaceutyczna,
  • zielonych technologii,
  • spożywcza

Wybierz kraj z listy i sprawdź jakie branże mogą wziąć udział w projekcie:

Wszystkie
Brazylia
Chiny
Egipt
Japonia
Kanada
Maroko
RPA
Turcja
USA
Wielka Brytania
Wietnam
ZEA
Wszystkie
Wszystkie
Brazylia
Chiny
Egipt
Japonia
Kanada
Maroko
RPA
Turcja
USA
Wielka Brytania
Wietnam
ZEA

Branże:

  • kosmetyczna
  • maszyn i urządzeń
  • meblarska
  • motoryzacyjna
  • pojazdów szynowych
  • statków specjalistycznych, jachtów i łodzi
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
  • budowa i wykańczanie budowli
  • elektronika profesjonalna, mikroelektronika i fotonika
  • IT/ICT
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych
  • medyczna i farmaceutyczna
  • zielonych technologii
  • spożywcza

Branże:

  • kosmetyczna
  • maszyn i urządzeń
  • meblarska
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania

Branże:

  • maszyn i urządzeń
  • motoryzacyjna
  • pojazdów szynowych
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
  • elektronika profesjonalna, mikroelektronika i fotonika
  • IT/ICT
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych
  • medyczna i farmaceutyczna
  • zielonych technologii
  • spożywcza

Branże:

  • spożywcza
  • maszyn i urządzeń
  • motoryzacyjna
  • zielone technologie
  • budowa i wykańczanie budowli

Branże:

  • spożywcza
  • zielonych technologii
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych

Branże:

  • meblarska
  • motoryzacyjna
  • budowa i wykańczanie budowli
  • zielonych technologii
  • spożywcza

Branże:

  • kosmetyczna
  • maszyn i urządzeń
  • meblarska
  • motoryzacyjna
  • pojazdów szynowych
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
  • zielonych technologii
  • spożywcza

Branże:

  • maszyn i urządzeń
  • IT/ICT
  • medyczna i farmaceutyczna
  • zielonych technologii
  • spożywcza

Branże:

  • kosmetyczna
  • maszyn i urządzeń
  • budowa i wykańczanie budowli
  • zielonych technologii
  • spożywcza

Branże:

  • zielonych technologii
  • budowa i wykańczanie budowli
  • kreatywna, w tym gier komputerowych
  • kosmetyczna
  • meblarska
  • statków specjalistycznych, jachtów i łodzi

Branże:

  • spożywcza
  • IT/ICT
  • meblarska
  • kosmetyczna
  • budowa i wykańczanie budowli

Branże:

  • kosmetyczna
  • medyczna i farmaceutyczna
  • spożywcza
  • IT/ICT

Branże:

  • kosmetyczna
  • maszyn i urządzeń
  • meblarska
  • motoryzacyjna
  • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
  • IT/ICT
  • kreatywna, w tym branża gier komputerowych
  • medyczna i farmaceutyczna
  • zielonych technologii
  • spożywcza

O projekcie

Projekt Polskie Mosty Technologiczne realizowany jest w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 i stanowi kontynuację projektu realizowanego pod tą samą nazwą przez PAIH S.A. w latach 2018-2023.

Celem Projektu jest wsparcie promocji oraz internacjonalizacji przedsiębiorstw, posiadających innowacyjny produkt, usługę bądź technologię na wyselekcjonowanych rynkach zagranicznych pozaunijnych, z wykorzystaniem różnych modeli e-commerce.

Wsparcie obejmuje dwa etapy:

Etap krajowy »

Etap krajowy, który będzie miał charakter szkoleniowo-warsztatowy. W ramach działań, organizowane będą 3-dniowe warsztaty dla grantobiorców. Celem warsztatów będzie m.in. przekazanie wiedzy branżowej o konkretnych rynkach, uwarunkowaniach dla eksportu w tym np. możliwości wykorzystania działań e-commerce ale także wypracowanie strategii ekspansji i przygotowanie przedsiębiorcy do jej wdrożenia na danym rynku zagranicznym.

Podczas warsztatów planujemy organizować spotkania networkingowe, prezentacje case study z polskimi przedsiębiorcami, którzy mają doświadczenie w realizacji działań eksportowych na dany rynek, spotkania z praktykami biznesu, oraz spotkania z przedstawicielami Zagranicznych Biur Handlowych i ekspertami zewnętrznymi.

Etap zagraniczny »

Etap zagraniczny, który będzie związany z wdrożeniem wypracowanej strategii. Przedsiębiorcy w ramach przyznanego dofinansowania będą mogli realizować działania umożliwiające im bezpośrednie wejście na konkretny rynek, m.in. poprzez udział w zagranicznych wyjazdach, misjach i targach, doradztwo w zakresie certyfikacji produktów, doradztwo prawo- techniczne, doradztwo w zakresie wzornictwa, wsparcie działań informacyjno-promocyjnych. Pełny katalog kosztów kwalifikowanych zostanie ogłoszony wraz z dokumentacją do naborów.

W ramach obu etapów przedsiębiorcy będą mogli indywidualnie korzystać z usług i współpracy z ekspertami z Zagranicznych Biur Handlowych PAIH S.A.

1. Etap krajowy

Etap krajowy, który będzie miał charakter szkoleniowo-warsztatowy. W ramach działań, organizowane będą 3-dniowe warsztaty dla grantobiorców. Celem warsztatów będzie m.in. przekazanie wiedzy branżowej o konkretnych rynkach, uwarunkowaniach dla eksportu w tym np. możliwości wykorzystania działań e-commerce ale także wypracowanie strategii ekspansji i przygotowanie przedsiębiorcy do jej wdrożenia na danym rynku zagranicznym.

Podczas warsztatów planujemy organizować spotkania networkingowe, prezentacje case study z polskimi przedsiębiorcami, którzy mają doświadczenie w realizacji działań eksportowych na dany rynek, spotkania z praktykami biznesu, oraz spotkania z przedstawicielami Zagranicznych Biur Handlowych i ekspertami zewnętrznymi.

2. Etap zagraniczny

Etap zagraniczny, który będzie związany z wdrożeniem wypracowanej strategii. Przedsiębiorcy w ramach przyznanego dofinansowania będą mogli realizować działania umożliwiające im bezpośrednie wejście na konkretny rynek, m.in. poprzez udział w zagranicznych wyjazdach, misjach i targach, doradztwo w zakresie certyfikacji produktów, doradztwo prawo- techniczne, doradztwo w zakresie wzornictwa, wsparcie działań informacyjno-promocyjnych. Pełny katalog kosztów kwalifikowanych zostanie ogłoszony wraz z dokumentacją do naborów.

W ramach obu etapów przedsiębiorcy będą mogli indywidualnie korzystać z usług i współpracy z ekspertami z Zagranicznych Biur Handlowych PAIH S.A.

Dla kogo

Do udziału w projekcie zapraszamy firmy:

  • MŚP, prowadzące działalność na terenie RP min. 2 lata przed złożeniem wniosku
  • Posiadające innowacyjny produkt, usługę lub technologię
  • Prowadzące działalność w ramach wybranej, względem konkretnego rynku, branży
  • Wpisujące się w KIS (Krajowe Inteligentne Specjalizacje)
  • Posiadające udokumentowane doświadczenie w eksporcie (przychody z eksportu)
  • Posiadające zasoby kadrowe, finansowe do realizacji projektu (wkład własny finansowy)
  • Posiadające działającą stronę internetową

Nabory

Realizacja projektu zaplanowana została na lata 2024-2029, w trakcie których uruchomionych zostanie ok. 10 naborów. Planujemy organizację maksymalnie 4 naborów każdego roku – każdy nabór maksymalnie na 4 rynki zagraniczne i wybrane dla każdego rynku branże. Nabory będziemy ogłaszać cyklicznie, na wybrane rynki i branże.

Harmonogram naborów będzie dostępny na stronie Projektu.

Grant

Grant udzielany jest w ramach pomocy de minimis. Całkowita wartość dofinansowania wynosi maksymalnie 180 tys. PLN z podziałem na:

PLN
jako wsparcie o charakterze bezgotówkowym na warsztaty, doradztwo ekspertów, strategię ekspansji
PLN
jako wsparcie o charakterze bezgotówkowym na usługi eksperckie Zagranicznych Biur Handlowych PAIH
PLN
jako wsparcie o charakterze gotówkowym w formie refundacji poniesionych wydatków

W ramach realizacji projektu wymagany będzie wkład własny przedsiębiorców stanowiący blisko 23% wydatków poniesionych w ramach etapu zagranicznego. W związku z tym, aby otrzymać refundację w wysokości 150 tys. PLN niezbędne będzie przedstawienie wydatków kwalifikowalnych łącznie w wysokości blisko 195 tys. PLN.

Rynki i branże w projekcie

Projekt Polskie Mosty Technologiczne realizowany jest w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 i stanowi kontynuację projektu realizowanego pod tą samą nazwą przez PAIH S.A. w latach 2018-2023.

Celem Projektu jest wsparcie promocji oraz internacjonalizacji przedsiębiorstw, posiadających innowacyjny produkt, usługę bądź technologię na wyselekcjonowanych rynkach zagranicznych pozaunijnych, z wykorzystaniem różnych modeli e-commerce.

Projekt Polskie Mosty Technologiczne realizowany jest w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 i stanowi kontynuację projektu realizowanego pod tą samą nazwą przez PAIH S.A. w latach 2018-2023.

Celem Projektu jest wsparcie promocji oraz internacjonalizacji przedsiębiorstw, posiadających innowacyjny produkt, usługę bądź technologię na wyselekcjonowanych rynkach zagranicznych pozaunijnych, z wykorzystaniem różnych modeli e-commerce.

Wsparcie w ramach Projektu obejmuje dwa etapy:

Etap krajowy »

Etap krajowy, który będzie miał charakter szkoleniowo-warsztatowy. W ramach działań, organizowane będą 3-dniowe warsztaty dla grantobiorców. Celem warsztatów będzie m.in. przekazanie wiedzy branżowej o konkretnych rynkach, uwarunkowaniach dla eksportu w tym np. możliwości wykorzystania działań e-commerce ale także wypracowanie strategii ekspansji i przygotowanie przedsiębiorcy do jej wdrożenia na danym rynku zagranicznym.

Podczas warsztatów planujemy organizować spotkania networkingowe, prezentacje case study z polskimi przedsiębiorcami, którzy mają doświadczenie w realizacji działań eksportowych na dany rynek, spotkania z praktykami biznesu, oraz spotkania z przedstawicielami Zagranicznych Biur Handlowych i ekspertami zewnętrznymi.

Etap zagraniczny »

Etap zagraniczny, który będzie związany z wdrożeniem wypracowanej strategii. Przedsiębiorcy w ramach przyznanego dofinansowania będą mogli realizować działania umożliwiające im bezpośrednie wejście na konkretny rynek, m.in. poprzez udział w zagranicznych wyjazdach, misjach i targach, doradztwo w zakresie certyfikacji produktów, doradztwo prawo- techniczne, doradztwo w zakresie wzornictwa, wsparcie działań informacyjno-promocyjnych. Pełny katalog kosztów kwalifikowanych zostanie ogłoszony wraz z dokumentacją do naborów.

W ramach obu etapów przedsiębiorcy będą mogli indywidualnie korzystać z usług i współpracy z ekspertami z Zagranicznych Biur Handlowych PAIH S.A.

1. Etap krajowy

Etap krajowy, który będzie miał charakter szkoleniowo-warsztatowy. W ramach działań, organizowane będą 3-dniowe warsztaty dla grantobiorców. Celem warsztatów będzie m.in. przekazanie wiedzy branżowej o konkretnych rynkach, uwarunkowaniach dla eksportu w tym np. możliwości wykorzystania działań e-commerce ale także wypracowanie strategii ekspansji i przygotowanie przedsiębiorcy do jej wdrożenia na danym rynku zagranicznym.

Podczas warsztatów planujemy organizować spotkania networkingowe, prezentacje case study z polskimi przedsiębiorcami, którzy mają doświadczenie w realizacji działań eksportowych na dany rynek, spotkania z praktykami biznesu, oraz spotkania z przedstawicielami Zagranicznych Biur Handlowych i ekspertami zewnętrznymi.

2. Etap zagraniczny

Etap zagraniczny, który będzie związany z wdrożeniem wypracowanej strategii. Przedsiębiorcy w ramach przyznanego dofinansowania będą mogli realizować działania umożliwiające im bezpośrednie wejście na konkretny rynek, m.in. poprzez udział w zagranicznych wyjazdach, misjach i targach, doradztwo w zakresie certyfikacji produktów, doradztwo prawo- techniczne, doradztwo w zakresie wzornictwa, wsparcie działań informacyjno-promocyjnych. Pełny katalog kosztów kwalifikowanych zostanie ogłoszony wraz z dokumentacją do naborów.

W ramach obu etapów przedsiębiorcy będą mogli indywidualnie korzystać z usług i współpracy z ekspertami z Zagranicznych Biur Handlowych PAIH S.A.

Dla kogo

Do udziału w projekcie zapraszamy firmy:

  • MŚP, prowadzące działalność na terenie RP min. 2 lata przed złożeniem wniosku
  • Posiadające innowacyjny produkt, usługę lub technologię
  • Prowadzące działalność w ramach wybranej, względem konkretnego rynku, branży
  • Wpisujące się w KIS (Krajowe Inteligentne Specjalizacje)
  • Posiadające udokumentowane doświadczenie w eksporcie (przychody z eksportu)
  • Posiadające zasoby kadrowe, finansowe do realizacji projektu (wkład własny finansowy)
  • Posiadające działającą stronę internetową

Nabory

Realizacja projektu zaplanowana została na lata 2024-2029, w trakcie których uruchomionych zostanie ok. 10 naborów. Planujemy organizację maksymalnie 4 naborów każdego roku – każdy nabór maksymalnie na 4 rynki zagraniczne i wybrane dla każdego rynku branże.

Nabory będziemy ogłaszać cyklicznie, na wybrane rynki i branże.

Harmonogram naborów będzie dostępny na stronie Projektu.

Grant

Grant udzielany jest w ramach pomocy de minimis. Całkowita wartość dofinansowania wynosi maksymalnie 180 tys. PLN z podziałem na:

tys. PLN
jako wsparcie o charakterze bezgotówkowym na warsztaty, doradztwo ekspertów, strategię ekspansji
tys. PLN
jako wsparcie o charakterze bezgotówkowym na usługi eksperckie Zagranicznych Biur Handlowych PAIH
tys. PLN
jako wsparcie o charakterze gotówkowym w formie refundacji poniesionych wydatków

W ramach realizacji projektu wymagany będzie wkład własny przedsiębiorców stanowiący blisko 23% wydatków poniesionych w ramach etapu zagranicznego. W związku z tym, aby otrzymać refundację w wysokości 150 tys. PLN niezbędne będzie przedstawienie wydatków kwalifikowalnych łącznie w wysokości blisko 195 tys. PLN.

Rynki i branże w projekcie

Projekt Polskie Mosty Technologiczne realizowany jest w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 i stanowi kontynuację projektu realizowanego pod tą samą nazwą przez PAIH S.A. w latach 2018-2023.

Celem Projektu jest wsparcie promocji oraz internacjonalizacji przedsiębiorstw, posiadających innowacyjny produkt, usługę bądź technologię na wyselekcjonowanych rynkach zagranicznych pozaunijnych, z wykorzystaniem różnych modeli e-commerce.

Celem Projektu jest wsparcie promocji oraz internacjonalizacji przedsiębiorstw, posiadających innowacyjny produkt, usługę bądź technologię na wyselekcjonowanych rynkach zagranicznych pozaunijnych, z wykorzystaniem różnych modeli e-commerce.

Wsparcie obejmuje dwa etapy:

ETAP KRAJOWY

Etap krajowy, który będzie miał charakter szkoleniowo-warsztatowy. W ramach działań, organizowane będą 3-dniowe warsztaty dla grantobiorców. Celem warsztatów będzie m.in. przekazanie wiedzy branżowej o konkretnych rynkach, uwarunkowaniach dla eksportu w tym np. możliwości wykorzystania działań e-commerce ale także wypracowanie strategii ekspansji i przygotowanie przedsiębiorcy do jej wdrożenia na danym rynku zagranicznym.

Podczas warsztatów planujemy organizować spotkania networkingowe, prezentacje case study z polskimi przedsiębiorcami, którzy mają doświadczenie w realizacji działań eksportowych na dany rynek, spotkania z praktykami biznesu, oraz spotkania z przedstawicielami Zagranicznych Biur Handlowych i ekspertami zewnętrznymi.

ETAP ZAGRANICZNY

Etap zagraniczny, który będzie związany z wdrożeniem wypracowanej strategii. Przedsiębiorcy w ramach przyznanego dofinansowania będą mogli realizować działania umożliwiające im bezpośrednie wejście na konkretny rynek, m.in. poprzez udział w zagranicznych wyjazdach, misjach i targach, doradztwo w zakresie certyfikacji produktów, doradztwo prawo- techniczne, doradztwo w zakresie wzornictwa, wsparcie działań informacyjno-promocyjnych. Pełny katalog kosztów kwalifikowanych zostanie ogłoszony wraz z dokumentacją do naborów.

W ramach obu etapów przedsiębiorcy będą mogli indywidualnie korzystać z usług i współpracy z ekspertami z Zagranicznych Biur Handlowych PAIH S.A.

1. Etap krajowy

Etap krajowy, który będzie miał charakter szkoleniowo-warsztatowy. W ramach działań, organizowane będą 3-dniowe warsztaty dla grantobiorców. Celem warsztatów będzie m.in. przekazanie wiedzy branżowej o konkretnych rynkach, uwarunkowaniach dla eksportu w tym np. możliwości wykorzystania działań e-commerce ale także wypracowanie strategii ekspansji i przygotowanie przedsiębiorcy do jej wdrożenia na danym rynku zagranicznym.

Podczas warsztatów planujemy organizować spotkania networkingowe, prezentacje case study z polskimi przedsiębiorcami, którzy mają doświadczenie w realizacji działań eksportowych na dany rynek, spotkania z praktykami biznesu, oraz spotkania z przedstawicielami Zagranicznych Biur Handlowych i ekspertami zewnętrznymi.

2. Etap zagraniczny

Etap zagraniczny, który będzie związany z wdrożeniem wypracowanej strategii. Przedsiębiorcy w ramach przyznanego dofinansowania będą mogli realizować działania umożliwiające im bezpośrednie wejście na konkretny rynek, m.in. poprzez udział w zagranicznych wyjazdach, misjach i targach, doradztwo w zakresie certyfikacji produktów, doradztwo prawo- techniczne, doradztwo w zakresie wzornictwa, wsparcie działań informacyjno-promocyjnych. Pełny katalog kosztów kwalifikowanych zostanie ogłoszony wraz z dokumentacją do naborów.

W ramach obu etapów przedsiębiorcy będą mogli indywidualnie korzystać z usług i współpracy z ekspertami z Zagranicznych Biur Handlowych PAIH S.A.

Dla kogo

Do udziału w projekcie zapraszamy firmy:

  • MŚP, prowadzące działalność na terenie RP min. 2 lata przed złożeniem wniosku
  • Posiadające innowacyjny produkt, usługę lub technologię
  • Prowadzące działalność w ramach wybranej, względem konkretnego rynku, branży
  • Wpisujące się w KIS (Krajowe Inteligentne Specjalizacje)
  • Posiadające udokumentowane doświadczenie w eksporcie (przychody z eksportu)
  • Posiadające zasoby kadrowe, finansowe do realizacji projektu (wkład własny finansowy)
  • Posiadające działającą stronę internetową

Nabory

Realizacja projektu zaplanowana została na lata 2024-2029, w trakcie których uruchomionych zostanie ok. 10 naborów. Planujemy organizację maksymalnie 4 naborów każdego roku – każdy nabór maksymalnie na 4 rynki zagraniczne i wybrane dla każdego rynku branże.

Nabory będziemy ogłaszać cyklicznie, na wybrane rynki i branże.

Harmonogram naborów będzie dostępny na stronie Projektu.

Grant

Grant udzielany jest w ramach pomocy de minimis. Całkowita wartość dofinansowania wynosi maksymalnie 180 tys. PLN z podziałem na:

PLN
jako wsparcie o charakterze bezgotówkowym na warsztaty, doradztwo ekspertów, strategię ekspansji
PLN
jako wsparcie o charakterze bezgotówkowym na usługi eksperckie Zagranicznych Biur Handlowych PAIH
PLN
jako wsparcie o charakterze gotówkowym w formie refundacji poniesionych wydatków

W ramach realizacji projektu wymagany będzie wkład własny przedsiębiorców stanowiący blisko 23% wydatków poniesionych w ramach etapu zagranicznego. W związku z tym, aby otrzymać refundację w wysokości 150 tys. PLN niezbędne będzie przedstawienie wydatków kwalifikowalnych łącznie w wysokości blisko 195 tys. PLN.

Rynki i branże w projekcie

Projekt Polskie Mosty Technologiczne realizowany jest w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 i stanowi kontynuację projektu realizowanego pod tą samą nazwą przez PAIH S.A. w latach 2018-2023.

Celem Projektu jest wsparcie promocji oraz internacjonalizacji przedsiębiorstw, posiadających innowacyjny produkt, usługę bądź technologię na wyselekcjonowanych rynkach zagranicznych pozaunijnych, z wykorzystaniem różnych modeli e-commerce.

Wsparcie w ramach Projektu obejmuje dwa etapy:

ETAP KRAJOWY

Etap krajowy, który będzie miał charakter szkoleniowo-warsztatowy. W ramach działań, organizowane będą 3-dniowe warsztaty dla grantobiorców. Celem warsztatów będzie m.in. przekazanie wiedzy branżowej o konkretnych rynkach, uwarunkowaniach dla eksportu w tym np. możliwości wykorzystania działań e-commerce ale także wypracowanie strategii ekspansji i przygotowanie przedsiębiorcy do jej wdrożenia na danym rynku zagranicznym.

Podczas warsztatów planujemy organizować spotkania networkingowe, prezentacje case study z polskimi przedsiębiorcami, którzy mają doświadczenie w realizacji działań eksportowych na dany rynek, spotkania z praktykami biznesu, oraz spotkania z przedstawicielami Zagranicznych Biur Handlowych i ekspertami zewnętrznymi.

ETAP ZAGRANICZNY

Etap zagraniczny, który będzie związany z wdrożeniem wypracowanej strategii. Przedsiębiorcy w ramach przyznanego dofinansowania będą mogli realizować działania umożliwiające im bezpośrednie wejście na konkretny rynek, m.in. poprzez udział w zagranicznych wyjazdach, misjach i targach, doradztwo w zakresie certyfikacji produktów, doradztwo prawo- techniczne, doradztwo w zakresie wzornictwa, wsparcie działań informacyjno-promocyjnych. Pełny katalog kosztów kwalifikowanych zostanie ogłoszony wraz z dokumentacją do naborów.

W ramach obu etapów przedsiębiorcy będą mogli indywidualnie korzystać z usług i współpracy z ekspertami z Zagranicznych Biur Handlowych PAIH S.A.

1. Etap krajowy

Etap krajowy, który będzie miał charakter szkoleniowo-warsztatowy. W ramach działań, organizowane będą 3-dniowe warsztaty dla grantobiorców. Celem warsztatów będzie m.in. przekazanie wiedzy branżowej o konkretnych rynkach, uwarunkowaniach dla eksportu w tym np. możliwości wykorzystania działań e-commerce ale także wypracowanie strategii ekspansji i przygotowanie przedsiębiorcy do jej wdrożenia na danym rynku zagranicznym.

Podczas warsztatów planujemy organizować spotkania networkingowe, prezentacje case study z polskimi przedsiębiorcami, którzy mają doświadczenie w realizacji działań eksportowych na dany rynek, spotkania z praktykami biznesu, oraz spotkania z przedstawicielami Zagranicznych Biur Handlowych i ekspertami zewnętrznymi.

2. Etap zagraniczny

Etap zagraniczny, który będzie związany z wdrożeniem wypracowanej strategii. Przedsiębiorcy w ramach przyznanego dofinansowania będą mogli realizować działania umożliwiające im bezpośrednie wejście na konkretny rynek, m.in. poprzez udział w zagranicznych wyjazdach, misjach i targach, doradztwo w zakresie certyfikacji produktów, doradztwo prawo- techniczne, doradztwo w zakresie wzornictwa, wsparcie działań informacyjno-promocyjnych. Pełny katalog kosztów kwalifikowanych zostanie ogłoszony wraz z dokumentacją do naborów.

W ramach obu etapów przedsiębiorcy będą mogli indywidualnie korzystać z usług i współpracy z ekspertami z Zagranicznych Biur Handlowych PAIH S.A.

Dla kogo

Do udziału w projekcie zapraszamy firmy:

  • MŚP, prowadzące działalność na terenie RP min. 2 lata przed złożeniem wniosku
  • Posiadające innowacyjny produkt, usługę lub technologię
  • Prowadzące działalność w ramach wybranej, względem konkretnego rynku, branży
  • Wpisujące się w KIS (Krajowe Inteligentne Specjalizacje)
  • Posiadające udokumentowane doświadczenie w eksporcie (przychody z eksportu)
  • Posiadające zasoby kadrowe, finansowe do realizacji projektu (wkład własny finansowy)
  • Posiadające działającą stronę internetową

Nabory

Realizacja projektu zaplanowana została na lata 2024-2029, w trakcie których uruchomionych zostanie ok. 10 naborów. Planujemy organizację maksymalnie 4 naborów każdego roku – każdy nabór maksymalnie na 4 rynki zagraniczne i wybrane dla każdego rynku branże.

Nabory będziemy ogłaszać cyklicznie, na wybrane rynki i branże.

Harmonogram naborów będzie dostępny na stronie Projektu.

Grant

Grant udzielany jest w ramach pomocy de minimis. Całkowita wartość dofinansowania wynosi maksymalnie 180 tys. PLN z podziałem na:

tys. PLN
jako wsparcie o charakterze bezgotówkowym na warsztaty, doradztwo ekspertów, strategię ekspansji
tys. PLN
jako wsparcie o charakterze bezgotówkowym na usługi eksperckie Zagranicznych Biur Handlowych PAIH
tys. PLN
jako wsparcie o charakterze gotówkowym w formie refundacji poniesionych wydatków

W ramach realizacji projektu wymagany będzie wkład własny przedsiębiorców stanowiący blisko 23% wydatków poniesionych w ramach etapu zagranicznego. W związku z tym, aby otrzymać refundację w wysokości 150 tys. PLN niezbędne będzie przedstawienie wydatków kwalifikowalnych łącznie w wysokości blisko 195 tys. PLN.

Rynki i branże w projekcie

Częste pytania

1. Jaki jest cel Projektu Polskie Mosty Technologiczne?

Celem projektu jest wsparcie promocji oraz umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw, posiadających innowacyjny produkt, usługę bądź technologię na wyselekcjonowanych rynkach pozaunijnych, z wykorzystaniem różnych modeli e-commerce. Jego efektem będzie wzrost udziału eksportu polskich przedsiębiorców, poprzez nawiązywanie nowych kontaktów, podpisywanie umów z kontrahentami zagranicznymi oraz sprzedaż bezpośrednią produktów, usług czy technologii na wybranym rynku docelowym.

2. Co nowego w projekcie Polskie Mosty Technologiczne?

Projekt Polskie Mosty Technologiczne realizowany jest w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 i stanowi kontynuację projektu realizowanego pod tą samą nazwą przez PAIH w latach 2018-2023.

Najważniejsze zmiany w założeniach projektu PMT:

  • dofinansowanie przekazywane jedynie w formie refundacji wydatków poniesionych przez Grantobiorcę;
  • wymagany wkład własny przedsiębiorców stanowiący blisko 23% wydatków poniesionych w ramach etapu zagranicznego;
  • wyłonienie 12 rynków oraz 14 perspektywicznych branż;
  • nabory powtarzane cyklicznie, harmonogram naborów udostępniony dla Wnioskodawców z wyprzedzeniem;
  • ograniczenie do złożenia przez Wnioskodawcę jednego wniosku w danym naborze;
  • wykluczenie z możliwości otrzymania grantu Wnioskodawców, którzy nie zakończyli (nie rozliczyli) innych projektów realizowanych w ramach PMT;
  • warunek prowadzenia przez Wnioskodawcę zarejestrowanej działalności gospodarczej co najmniej 2 lata obrachunkowe przed złożeniem wniosku;
  • warunek posiadania przez Wnioskodawcę potwierdzonego doświadczenia w eksporcie, w tym wykazanie przychodów z eksportu;
  • skrócony proces oceny wniosku (tj. 1-etapowa ocena merytoryczna);
  • rezygnacja z panelu obrony strategii;
  • obowiązek składania wniosków o płatność przez Grantobiorców raz na 3 miesiące.
3. Kto może ubiegać się o wsparcie w ramach Projektu?

Projekt skierowany jest do firm z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw o wysokim potencjale technologicznym oraz innowacyjnym, którzy są zainteresowani pozyskiwaniem nowych możliwość rozwoju na rynkach zagranicznych spoza Unii Europejskiej.

Do udziału w Projekcie zapraszamy Przedsiębiorców, którzy:

  • prowadzą działalność na terenie Polski minimum przez 2 lata obrachunkowe przed złożeniem wniosku;
  • posiadają innowacyjny produkt, usługę lub technologię;
  • prowadzą działalność w ramach wybranej dla projektu branży i chcą realizować projekt na wybranym dla projektu rynku;
  • wpisują się w Krajowe Inteligentne Specjalizacje;
  • posiadają udokumentowane doświadczenie w eksporcie (m.in. przychody z eksportu);
  • posiadają zasoby do realizacji projektu (kadrowe, finansowe itd.);
  • posiadają działającą stronę internetową.
4. Kiedy wsparcie w ramach Projektu będzie dostępne?

Realizacja Projektu zaplanowana została na lata 2024-2029, w trakcie których uruchomionych zostanie ok. 10 naborów. Planujemy organizację maksymalnie czterech naborów każdego roku – każdy nabór maksymalnie na cztery rynki i wybrane dla każdego rynku branże.

Pierwszy nabór planujemy uruchomić w pierwszej połowie 2025 roku.

Nabory powtarzane będą cyklicznie, co roku na te same rynki, a harmonogramy naborów ogłaszane będą z wyprzedzeniem, tak aby przedsiębiorcy mogli przygotować się do wzięcia w nich udziału oraz równolegle realizować działania w firmie.

W trakcie realizacji projektu będziemy dokonywać weryfikacji efektywności programu pod względem zawężenia lub rozszerzenia projektu o inne rynki i/lub branże.

5. Co należy zrobić, aby sięgnąć po środki w ramach Projektu?

Aby otrzymać dofinansowanie w ramach projektu należy:

  • zapoznać się z zasadami konkursu;
  • spełnić kryteria wymagane w danym naborze, m.in.:
    • posiadać status MŚP;
    • prowadzić zarejestrowaną działalność gospodarczą na terenie RP pełne 2 lata obrachunkowe przed złożeniem wniosku;
    • prowadzić działalność w ramach wybranej, względem konkretnego rynku, branży;
    • wpisywać się w określony katalog Krajowych Inteligentnych Specjalizacji;
    • posiadać potwierdzone doświadczenie w eksporcie (m.in. wykazać się przychodami z eksportu);
    • wykazać zasoby osobowe/ kadrowe w firmie, które będą odpowiedzialne za realizację projektu;
    • posiadać działającą stronę internetową;
    • posiadać zdolność do sfinansowania zaplanowanych działań eksportowych, zarówno działań, których koszty będą podlegały refundacji, jak i tych, które należy zrealizować w ramach projektu, a które będą finansowane ze środków własnych firmy.
  • dokonać analizy eksportu na wybrany rynek (jako element wniosku o powierzenie grantu);
  • wypełnić i złożyć wniosek o przyznanie dofinansowania w specjalnie do tego celu przeznaczonym informatycznym Systemie Obsługi Projektu;
  • uzyskać pozytywną ocenę wniosku na etapie oceny formalnej oraz merytorycznej;
  • podpisać z PAIH umowę o powierzeniu grantu.
6. Jak przebiega realizacja projektu?

Realizacja projektu składa się z dwóch etapów: krajowego i zagranicznego.

W ramach etapu krajowego zorganizowane zostaną 3-dniowe warsztaty dla grantobiorców. Zaplanowano wówczas spotkania networkingowe, prezentacje case study z polskimi przedsiębiorcami, posiadającymi doświadczenie w realizacji działań eksportowych na dany rynek, spotkania z praktykami biznesu oraz przedstawicielami Zagranicznych Biur Handlowych PAIH i ekspertami zewnętrznymi.

Celem etapu krajowego jest również opracowanie strategii ekspansji w ramach indywidualnych konsultacji eksperckich i przygotowanie przedsiębiorcy do wejścia na dany rynek zagraniczny.

Etap zagraniczny to wdrożenie wypracowanej strategii, czyli umożliwienie wejścia przedsiębiorcy na konkretny rynek, m.in. poprzez jego udział w zagranicznych wyjazdach, misjach i targach, doradztwo w zakresie certyfikacji produktów, doradztwo prawo- techniczne, doradztwo w zakresie wzornictwa, wsparcie działań informacyjno- promocyjnych.

7. Jaka jest wysokość dofinansowania w Projekcie?

Całkowita wartość dofinansowania wynosi maksymalnie 180 tys. PLN z podziałem na:

  • 20 tys. PLN jako wsparcie o charakterze bezgotówkowym na warsztaty, doradztwo ekspertów, strategię ekspansji;
  • 10 tys. PLN jako wsparcie o charakterze bezgotówkowym na usługi eksperckie Zagranicznych Biur Handlowych PAIH;
  • 150 tys. PLN jako wsparcie o charakterze gotówkowym w formie refundacji poniesionych wydatków.

Dodatkowo w ramach realizacji Projektu wymagany będzie wkład własny stanowiący 22,97% wydatków poniesionych w ramach etapu zagranicznego. W związku z tym, aby otrzymać refundację w wysokości 150 tys. PLN niezbędne będzie przedstawienie wydatków kwalifikowalnych łącznie w wysokości minimum 194 716,74 PLN.

Podatek od towarów i usług (VAT) stanowi koszt niekwalifikowalny w projekcie.

8. Jakie są podstawowe obowiązki uczestnika Projektu?
  • Złożenie wniosku w informatycznym Systemie Obsługi Projektów (SOP);
  • Spełnienie wymagań konkursu oraz kryteriów naboru;
  • Udział w warsztatach krajowych;
  • Przygotowanie strategii ekspansji we współpracy z ekspertem;
  • Realizacja działań w zakresie etapu zagranicznego (zgodnie z katalogiem kosztów kwalifikowanych);
  • Sprawozdawczość raz na 3 miesiące (składanie wniosków o płatność w Systemie Obsługi Projektu);
  • Udział w ankietach, kontrolach projektu i jego ewaluacji;
  • Osiągnięcie zadeklarowanych wartości wskaźników realizacji projektu takich jak:
    1. Liczba kontraktów handlowych zagranicznych podpisanych przez przedsiębiorstwa wsparte w zakresie internacjonalizacji;
    2. Przychody ze sprzedaży poza terytorium RP produktów będących przedmiotem projektu.
9. Dlaczego warto wziąć udział w Projekcie?

Dzięki udziałowi w Projekcie przedsiębiorca:

  • zdobywa kluczową wiedzę o eksporcie oraz ma możliwość na dogłębne poznanie wybranego rynku zagranicznego;
  • zyskuje opiekę merytoryczną w przygotowaniu planu ekspansji i strategii produktu/ usługi;
  • otrzymuje wsparcie operacyjne i merytoryczne pracowników centrali oraz Zagranicznych Biur Handlowych PAIH, a także ekspertów branżowych;
  • minimalizuje ryzyka biznesowe i finansowe poprzez obniżenie kosztów wejścia – dofinansowanie w wysokości do 180 tys. PLN, w tym do 150 tys. PLN w formie refundacji wydatków;
  • otrzymuje gotowy plan ekspansji i strategii produktu/ usługi na dany rynek;
  • rozwija działania e-commerce w firmie;
  • podnosi własną świadomość biznesową;
  • zyskuje przewagę konkurencyjną na danym rynku.
10. Czy w ramach projektu muszę osiągnąć jakieś wskaźniki?

Grantobiorca zobowiązany jest przedstawić we wniosku o powierzenie grantu wskaźniki produktu oraz wskaźniki rezultatu, które osiągnie w terminie do 12 miesięcy po zakończeniu realizacji projektu.

Projekt zostanie uznany za zrealizowany po osiągnięciu zadeklarowanej liczby zagranicznych kontraktów handlowych oraz osiągnięciu zadeklarowanej wartości przychodów ze sprzedaży poza terytorium Polski.

Poziom postępu realizacji wskaźników będzie monitorowany co 3 miesiące podczas składania wniosku o płatność i zatwierdzony przed złożeniem kolejnych wniosków o płatność.

Częste pytania

1. Jaki jest cel Projektu Polskie Mosty Technologiczne?

Celem projektu jest wsparcie promocji oraz umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw, posiadających innowacyjny produkt, usługę bądź technologię na wyselekcjonowanych rynkach pozaunijnych, z wykorzystaniem różnych modeli e-commerce. Jego efektem będzie wzrost udziału eksportu polskich przedsiębiorców, poprzez nawiązywanie nowych kontaktów, podpisywanie umów z kontrahentami zagranicznymi oraz sprzedaż bezpośrednią produktów, usług czy technologii na wybranym rynku docelowym.

2. Co nowego w projekcie Polskie Mosty Technologiczne?

Projekt Polskie Mosty Technologiczne realizowany jest w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 i stanowi kontynuację projektu realizowanego pod tą samą nazwą przez PAIH w latach 2018-2023.

Najważniejsze zmiany w założeniach projektu PMT:

  • dofinansowanie przekazywane jedynie w formie refundacji wydatków poniesionych przez Grantobiorcę;
  • wymagany wkład własny przedsiębiorców stanowiący blisko 23% wydatków poniesionych w ramach etapu zagranicznego;
  • wyłonienie 12 rynków oraz 14 perspektywicznych branż;
  • nabory powtarzane cyklicznie, harmonogram naborów udostępniony dla Wnioskodawców z wyprzedzeniem;
  • ograniczenie do złożenia przez Wnioskodawcę jednego wniosku w danym naborze;
  • wykluczenie z możliwości otrzymania grantu Wnioskodawców, którzy nie zakończyli (nie rozliczyli) innych projektów realizowanych w ramach PMT;
  • warunek prowadzenia przez Wnioskodawcę zarejestrowanej działalności gospodarczej co najmniej 2 lata obrachunkowe przed złożeniem wniosku;
  • warunek posiadania przez Wnioskodawcę potwierdzonego doświadczenia w eksporcie, w tym wykazanie przychodów z eksportu;
  • skrócony proces oceny wniosku (tj. 1-etapowa ocena merytoryczna);
  • rezygnacja z panelu obrony strategii;
  • obowiązek składania wniosków o płatność przez Grantobiorców raz na 3 miesiące.
3. Kto może ubiegać się o wsparcie w ramach Projektu?

Projekt skierowany jest do firm z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw o wysokim potencjale technologicznym oraz innowacyjnym, którzy są zainteresowani pozyskiwaniem nowych możliwość rozwoju na rynkach zagranicznych spoza Unii Europejskiej.

Do udziału w Projekcie zapraszamy Przedsiębiorców, którzy:

  • prowadzą działalność na terenie Polski minimum przez 2 lata obrachunkowe przed złożeniem wniosku;
  • posiadają innowacyjny produkt, usługę lub technologię;
  • prowadzą działalność w ramach wybranej dla projektu branży i chcą realizować projekt na wybranym dla projektu rynku;
  • wpisują się w Krajowe Inteligentne Specjalizacje;
  • posiadają udokumentowane doświadczenie w eksporcie (m.in. przychody z eksportu);
  • posiadają zasoby do realizacji projektu (kadrowe, finansowe itd.);
  • posiadają działającą stronę internetową.
4. Kiedy wsparcie w ramach Projektu będzie dostępne?

Realizacja Projektu zaplanowana została na lata 2024-2029, w trakcie których uruchomionych zostanie ok. 10 naborów. Planujemy organizację maksymalnie czterech naborów każdego roku – każdy nabór maksymalnie na cztery rynki i wybrane dla każdego rynku branże.

Pierwszy nabór planujemy uruchomić w pierwszej połowie 2025 roku.

Nabory powtarzane będą cyklicznie, co roku na te same rynki, a harmonogramy naborów ogłaszane będą z wyprzedzeniem, tak aby przedsiębiorcy mogli przygotować się do wzięcia w nich udziału oraz równolegle realizować działania w firmie.

W trakcie realizacji projektu będziemy dokonywać weryfikacji efektywności programu pod względem zawężenia lub rozszerzenia projektu o inne rynki i/lub branże.

5. Co należy zrobić, aby sięgnąć po środki w ramach Projektu?

Aby otrzymać dofinansowanie w ramach projektu należy:

  • zapoznać się z zasadami konkursu;
  • spełnić kryteria wymagane w danym naborze, m.in.:
    • posiadać status MŚP;
    • prowadzić zarejestrowaną działalność gospodarczą na terenie RP pełne 2 lata obrachunkowe przed złożeniem wniosku;
    • prowadzić działalność w ramach wybranej, względem konkretnego rynku, branży;
    • wpisywać się w określony katalog Krajowych Inteligentnych Specjalizacji;
    • posiadać potwierdzone doświadczenie w eksporcie (m.in. wykazać się przychodami z eksportu);
    • wykazać zasoby osobowe/ kadrowe w firmie, które będą odpowiedzialne za realizację projektu;
    • posiadać działającą stronę internetową;
    • posiadać zdolność do sfinansowania zaplanowanych działań eksportowych, zarówno działań, których koszty będą podlegały refundacji, jak i tych, które należy zrealizować w ramach projektu, a które będą finansowane ze środków własnych firmy.
  • dokonać analizy eksportu na wybrany rynek (jako element wniosku o powierzenie grantu);
  • wypełnić i złożyć wniosek o przyznanie dofinansowania w specjalnie do tego celu przeznaczonym informatycznym Systemie Obsługi Projektu;
  • uzyskać pozytywną ocenę wniosku na etapie oceny formalnej oraz merytorycznej;
  • podpisać z PAIH umowę o powierzeniu grantu.
6. Jak przebiega realizacja projektu?

Realizacja projektu składa się z dwóch etapów: krajowego i zagranicznego.

W ramach etapu krajowego zorganizowane zostaną 3-dniowe warsztaty dla grantobiorców. Zaplanowano wówczas spotkania networkingowe, prezentacje case study z polskimi przedsiębiorcami, posiadającymi doświadczenie w realizacji działań eksportowych na dany rynek, spotkania z praktykami biznesu oraz przedstawicielami Zagranicznych Biur Handlowych PAIH i ekspertami zewnętrznymi.

Celem etapu krajowego jest również opracowanie strategii ekspansji w ramach indywidualnych konsultacji eksperckich i przygotowanie przedsiębiorcy do wejścia na dany rynek zagraniczny.

Etap zagraniczny to wdrożenie wypracowanej strategii, czyli umożliwienie wejścia przedsiębiorcy na konkretny rynek, m.in. poprzez jego udział w zagranicznych wyjazdach, misjach i targach, doradztwo w zakresie certyfikacji produktów, doradztwo prawo- techniczne, doradztwo w zakresie wzornictwa, wsparcie działań informacyjno- promocyjnych.

7. Jaka jest wysokość dofinansowania w Projekcie?

Całkowita wartość dofinansowania wynosi maksymalnie 180 tys. PLN z podziałem na:

  • 20 tys. PLN jako wsparcie o charakterze bezgotówkowym na warsztaty, doradztwo ekspertów, strategię ekspansji;
  • 10 tys. PLN jako wsparcie o charakterze bezgotówkowym na usługi eksperckie Zagranicznych Biur Handlowych PAIH;
  • 150 tys. PLN jako wsparcie o charakterze gotówkowym w formie refundacji poniesionych wydatków.

Dodatkowo w ramach realizacji Projektu wymagany będzie wkład własny stanowiący 22,97% wydatków poniesionych w ramach etapu zagranicznego. W związku z tym, aby otrzymać refundację w wysokości 150 tys. PLN niezbędne będzie przedstawienie wydatków kwalifikowalnych łącznie w wysokości minimum 194 716,74 PLN.

Podatek od towarów i usług (VAT) stanowi koszt niekwalifikowalny w projekcie.

8. Jakie są podstawowe obowiązki uczestnika Projektu?
  • Złożenie wniosku w informatycznym Systemie Obsługi Projektów (SOP);
  • Spełnienie wymagań konkursu oraz kryteriów naboru;
  • Udział w warsztatach krajowych;
  • Przygotowanie strategii ekspansji we współpracy z ekspertem;
  • Realizacja działań w zakresie etapu zagranicznego (zgodnie z katalogiem kosztów kwalifikowanych);
  • Sprawozdawczość raz na 3 miesiące (składanie wniosków o płatność w Systemie Obsługi Projektu);
  • Udział w ankietach, kontrolach projektu i jego ewaluacji;
  • Osiągnięcie zadeklarowanych wartości wskaźników realizacji projektu takich jak:
    1. Liczba kontraktów handlowych zagranicznych podpisanych przez przedsiębiorstwa wsparte w zakresie internacjonalizacji;
    2. Przychody ze sprzedaży poza terytorium RP produktów będących przedmiotem projektu.
9. Dlaczego warto wziąć udział w Projekcie?

Dzięki udziałowi w Projekcie przedsiębiorca:

  • zdobywa kluczową wiedzę o eksporcie oraz ma możliwość na dogłębne poznanie wybranego rynku zagranicznego;
  • zyskuje opiekę merytoryczną w przygotowaniu planu ekspansji i strategii produktu/ usługi;
  • otrzymuje wsparcie operacyjne i merytoryczne pracowników centrali oraz Zagranicznych Biur Handlowych PAIH, a także ekspertów branżowych;
  • minimalizuje ryzyka biznesowe i finansowe poprzez obniżenie kosztów wejścia – dofinansowanie w wysokości do 180 tys. PLN, w tym do 150 tys. PLN w formie refundacji wydatków;
  • otrzymuje gotowy plan ekspansji i strategii produktu/ usługi na dany rynek;
  • rozwija działania e-commerce w firmie;
  • podnosi własną świadomość biznesową;
  • zyskuje przewagę konkurencyjną na danym rynku.
10. Czy w ramach projektu muszę osiągnąć jakieś wskaźniki?

Grantobiorca zobowiązany jest przedstawić we wniosku o powierzenie grantu wskaźniki produktu oraz wskaźniki rezultatu, które osiągnie w terminie do 12 miesięcy po zakończeniu realizacji projektu.

Projekt zostanie uznany za zrealizowany po osiągnięciu zadeklarowanej liczby zagranicznych kontraktów handlowych oraz osiągnięciu zadeklarowanej wartości przychodów ze sprzedaży poza terytorium Polski.

Poziom postępu realizacji wskaźników będzie monitorowany co 3 miesiące podczas składania wniosku o płatność i zatwierdzony przed złożeniem kolejnych wniosków o płatność.

Potrzebujesz więcej informacji?